ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

سندرم ‌مدرک‌گرایی؛ زلزله‌ای که علم و اشتغال را ویران می‌کند :

0
باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛
رشد و افزایش جمعیت دانشجویی در کشور با همه ثمرات و دستاوردهای سازنده و غیرقابل انکاری که در پی دارد،موید ظهور و بروز برخی از پدیده های  تلخ همچون میل به مدرک گرایی نیز است.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوانپدیده مدرک گرایی معضل و چالشی است که کشور و جامعه را با هزینه های سنگینی مواجه ساخته است.
بدون تردید نفس تحصیلات عالیه و کسب و اخذ مدرک تحصیلی مثبت و سازنده است،به واقع صدور مدرک تحصیلی به معنای گذراندن دوره‌ای تخصصی در قالب تحصیلات آکادمیک و موفقیت در تحصیلات عالیه است که فرد پس از طی کردن دروس و واحد هایی مشخص به کارشناس، کارشناس ارشد و در مقاطع بالاتر دکترا تبدیل می شود که در چنین شرایطی فرد به طور طبیعی باید وارد رشته تخصصی خود شود و بازدهی خود را در آنچه که آموخته،ارائه کند.
اما معضل امروز جامعه ما سیکل و روند مورد اشاره فوق نیست، بلکه مشکل اصلی معطوف به انبوهی از دانش آموختگانی است که بعضا فاقد تخصص کافی هستند و متاسفانه از کارآمدی لازم نیز برای ایفای نقش در آنچه که آموخته اند برخوردار نیستند و بخشی دیگر نیز با وجود داشتن تخصص های لازم اما به دلیل کمبود و محدودیت موجود در فرصت های شغلی در صف انتظار اشتغال به سر می برند.
یکی از اصلی ترین علل بروز چنین معضلی،مدرک گرایی است و به واقع عده ای تحصیل با هدف کسب مدرک را یک سرمایه اجتماعی تلقی می کنند که حتی در صورت فقدان محتوای لازم می تواند امتیازی ویژه برای آن ها محسوب شود.
* مدرک گرایی، پرستیژ اجتماعی یا مسیری برای ورود به مشاغل دولتی
حبیب ا…شاهرودی،آسیب شناس و پژوهشگر اجتماعی در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت:به واقع مدرک برای برخی از افراد و گروه های اجتماعی یک پرستیژ اجتماعی به شمار می رود که به نوعی جایگاه فردی-اجتماعی آن ها را تقویت می کند.
وی افزود:گرایش و تمایل بسیار زیاد به اشتغال در مراکز دولتی و اداری  و فرار از فعالیت های یدی از دیگر عوامل موثر در گرایش ورود به دانشگاه و اخذ مدرک تحصیلی است.
شاهرودی گفت: نداشتن سرمایه کافی برای اشتغال به کار آزاد نیز از عوامل تاثیر گذار دیگری است که باعث می شود فرد روزنه های امید خود را در تحصیلات دانشگاهی جستجو کند.
این پژوهشگر اجتماعی عنوان کرد:در کنار موارد فوق تاثیر مدارک تحصیلی در افزایش حقوق و مزایا کارمندان اداری نیز مزید بر علت می شود تا تعدادی از متقاضیان ورود به دانشگاه با هدف ارتقا سطح در آمدی و شغلی به مراکز آموزش عالی ورود کنند و به تبع صندلی های بیشتری از دانشجویان در دانشگاه ها پر می شود و به همان میزان صدور مدارک نیز افزایش می یابد،مدارکی که گاهی فاقد کارآیی علمی و تخصصی لازم است.
*ورود به دانشگاه برای شکستن محدودیت های خانوادگی
یکی دیگر از دلایل افزایش دانشجویان و مدرک گرایی در جامعه معطوف به فشارهای خانوادگی می شود که برخی از دختران با آن مواجه هستند و در واقع تحصیلات دانشگاهی را فرصتی قلمداد می کنند که با تکیه برآن می توانند از فشارها و محدودیت های خانوادگی رهایی یابند.
شاهرودی با تایید مطلب فوق عنوان کرد: گاهی شرایط آزار دهنده حاکم بر خانه و خانواده باعث می شود تا فرزندان آن خانواده،امن ترین فضا را برای رهایی از چنین شرایطی در دانشگاه بیابند، مکانی که خود و دوستانشان ساعاتی را در آن سپری می کنند و بواسطه آن قادر خواهند بود تا حدودی از محیط تحت فشار و ناخوشایندی که در خانواده برای آن ها ایجاد شده فاصله بگیرند.
* پیامدهای مدرک گرایی چیست؟
امین جهرمی،جامعه شناس و آسیب شناس اجتماعی در تشریح تبعات و عوارض مدرک گرایی در جامعه  عنوان کرد:افزایش سطح انتظارات یکی از اصلی ترین تبعات مدرک گرایی در جامعه است.
وی افزود:در واقع ممکن است فردی که فاقد تحصیلات عالیه است به نحو راحت تری فعالیت در مشاغلی با سطوح پایین را بپذیرد اما بعضا تحصیلات عالیه باعث افزایش سطح توقعات و امتناع از پرداختن به مشاغل دیگر می شود و به تدریج یک نوع بیکاری پنهانی در برخی مشاغل شایع می شود،به این ترتیب که نیروی کارآمد برای ایفای نقش در مشاغل با سطوح پایین،کاهش می یابد.
جهرمی عنوان کرد::یکی دیگر از تبعات مدرک گرایی،خیل عظیم دانش آموختگانی است که در مقام عمل فاقد مهارت و کارآیی لازم در حوزه تخصصی خویش هستند و به تعبیری با صرف زمان،انرژی و هزینه های بسیار،خروجی و بهره وری مطلوبی از این هزینه ها به دست نیامده که این امر برای کشوری که در مسیر توسعه قرار دارد،خوشایند و مطلوب نیست.
* مهار مدرک گرایی چگونه میسر می شود ؟
بطور یقین مهار مدرک گرایی و جلوگیری از افزایش هر چه بیشتر این معضل یکی از ضروریاتی است که باید در دستور کار مسئولان ذیربط،برنامه ریزان و خانواده ها قرار گیرد.
با توجه به اینکه یکی از دلایل قابل توجه گرایش جوانان به دانشگاه معطوف به فرار از بیکاری می شود،اشتغالزایی و آموزش هر چه بیشتر رشته های فنی و مهارت آموزی از عوامل موثری است که در کاهش مدرک گرایی موثر است زیرا در چنین شرایطی فرد با اتکاء به مشاغل فنی،تا حدودی آینده معیشتی خود را تامین می بیند و از گرایش به اخذ مدرک تحصیلی آکادمیک پرهیز می کند.
از سوی دیگر فرهنگ سازی برای نوجوانان و جوانان و تقویت این دیدگاه که لزوما شان و شخصیت انسان ها در مدارک دانشگاهی خلاصه نمی شود و می توان در خارج از فضای آکادمیک نیز به موفقیت ها و منزلت اجتماعی بسیاری دست یافت راهکاری اثرگذار است که با اتکاء به آن می توان سیل مدرک گرایی در آینده را تا حدودی مهارکرد.
منبع : http://www.yjc.ir/fa/news/5910739

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار