ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

بنگاه‌داری بانک‌ها عامل تضعیف صنایع کوچک :

0
یک کارشناس اقتصادی گفت:‌بانک ها منابع خود را بجای تولید، به سمت بنگاه داری هدایت کرده‌اند و باتوجه به نرخ بالای خدمات و تسهیلات بانکی ،حمایتی در جهت توسعه صنایع کوچک از سوی بانک ها صورت نگرفته است.
به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ، بسیاری از کشورهای توسعه یافته با اقدامات مختلف، تقویت و توسعه صنایع کوچک و زودبازده را در اولویت کار خود قرار داده اند.

بر همین اساس نیز دولت با ارائه تسهیلات ۱۶هزار میلیارد تومانی به دنبال رونق بخش تولید در بنگاه‌های کوچک است؛
بنگاه هایی که با داشتن سهم ۴۵ درصدی در اشتغال، تنها ۱۵ درصد از تسهیلات بانکی به آنها اختصاص می یابدو این  عدم کفایت منابع مالی برای تکمیل شهرک‌ها و نواحی صنعتی با توجه به کثرت آن‌ها موجب شده تا منابع مالی به چالش‌های مهم صنایع کوچک تبدیل شود.

لزوم نگاه جدی حاکمیتی به بخش صنایع کوچک

علی محمد احمدی کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ، در خصوص کارکرد صنایع و بنگاه های کوچک در اقتصاد گفت: صنایع کوچک پیشران اقتصاد بوده و اساس اقتصاد برخی کشورهای آسیایی از جمله چین تکیه بر صنایع کوچک بوده است.

وی ضمن بیان عدم موفقت صنایع کوچک در کشور اظهار داشت:توسعه صنایع کوچک در کشور با تاسیس شهرک های صنعتی پیگیری شد و با وجود رونق کوتاه مدت در این بنگاه ها برخی عوامل تاثیر گذار ازجمله مدیریت نامطلوب صنعتی،نبود سرمایه کافی بخش خصوصی،نوسانات بازار و نرخ بالای بهره بانک ها روند صعودی رونق آن را نزولی کرد.

وی اشتغال زایی،نوآوری،آموزش نیروی کار،توسعه صادرات و سرمایه گذاری را از کارکردهای مهم صنایع کوچک عنوان کرد و افزود: ارتباط صنعت و دانشگاه و بهره گیری از استعداد های داخلی، ارتباط مناسب صنایع کوچک با صنایع مادر و اختصاص تسهیلات مناسب  موجب تقویت صنایع کوچک و به تبع آن توسعه صادرات و رونق اقتصادی می شود.

احمدی در مورد کارکرد غلط بانک ها در این زمینه بیان کرد: بانک های کشور منابع خود را بجای تولید، به سمت واسطه ها،خرید مسکن و بنگاه داری هدایت کرده اند و باتوجه به نرخ بالای خدمات و تسهیلات بانکی عملا حمایتی در جهت توسعه صنایع کوچک از سوی بانک ها صورت نگرفته است.

صنایع کوچک مهترین عنصر تحقق اقتصاد مقاومتی

حمید رضا نبی زاده کارشناس اقتصاد در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در مورد لزوم توجه به رونق صنایع کوچک اظهار داشت: جایگاه ویژه و مهم صنایع کوچک بر هیچ برنامه ریز و اقتصاد دانی پوشیده نیست چراکه این صنایع  مهمترین عنصر تحقق اقتصاد مقاومتی بشمار می‌رود.

وی افزود: کشورهای صنعتی در دوره ای، صنایع کوچک و متوسط را به عنوان موتور محرکه توسعه در نظر گرفته و کشورهای صنعتی اروپا با رونق بخشیدن به این حوزه در مسیر توسعه صنعتی گام های موثری برداشتند.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه حمایت از صنایع کوچک الزامی و ضروری است، تصریح کرد: حمایت ها از این بخش باید کارشناسی شده و هدفمند صورت پذیرد اما در سالیان اخیر اعطای تسهیلات بدون توجیه موجب شد تا رونق این بخش تحقق نیابد.

نبی زاده تاکید کرد: حمایت‌ها صرفا نباید جنبه مالی داشته باشند و بسیاری از واحدهای صنعتی کوچک و متوسط به حمایتهای مشاوره ای، بیمه ای و مالیاتی نیاز دارند.

وی در پایان دغدغه اصلی واحدهای صنعتی کوچک را فشارهای مالیاتی عنوان کردو گفت: علاوه بر تخصیص تسهیلات مناسب جهت تأمین منابع مالی، نیاز این بخش به حمایت‌های بیمه ای و تعامل مناسب با نهادهای مالیاتی محسوس تر است.

منبع : http://www.yjc.ir/fa/news/5902567

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار