ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

بهبود فضای کسب و کار؛ از ضرورت تا فوریت :

0
دبیرکل خانه اقتصاد ایران در گفتگو با پول نیوز تشریح کرد:
تولیدکننده مقتضیات اقتصادی کشور را در یک بازه زمانی ۶ ماهه تا یکساله در نظر می گیرد اما تا زمان اخذ مجوزهای لازم و راه اندازی کسب و کار گاهی تا ۳ سال زمان صرف می شود که در این مدت محاسبات در مورد بازار تغییر کرده است.
پول‌نیوز در دولت یازدهم بهبود چشمگیری در رتبه جهانی فضای کسب و کار کشور حاصل شد، به طوری که این رده بندی از ۱۵۲ در سال ۱۳۹۲ به ۱۳۲ در سال ۱۳۹۳ و ۱۱۸ در اواخر سال ۱۳۹۴ بهبود یافت اما چندی پیش بانک جهانی در گزارشی  رتبه کشورهای جهان در بهبود فضای کسب و کار را منتشر شد کرد که طبق آن رده بندی، ایران با سقوط از رتبه ۱۱۸ به رتبه ۱۲۰ رسید؛ مساله ای که سبب شد تا معاون اول رییس جمهور بابت آن تذکر جدی به وزیر اقتصاد بدهد.

سقوط ایران در رتبه کسب و کار، بیشتر شدن مشکلات فضای کسب و کار در کشور را بیش از هر زمان دیگری به دولت گوشزد می کند، به خصوص آنکه مقام معظم رهبری نیز بارها لزوم بهبود فضای کسب و کار را مورد تاکید قرار داده و در اهداف سند چشم انداز ۲۰ ساله ۱۴۰۴ نیز بهبود فضای کسب و کار و رقابتی کردن آن در کشور بسیار مورد توجه قرار گرفته است. به دلیل همین اهمیت ویژه است که اسحاق جهانگیری با تاکید بر اینکه در اداره کشور نباید رودربایستی داشت، به وزارت اقتصاد در خصوص فضای کسب و کار ایران و اقدامات این وزارتخانه در حوزه مذکور تذکر داد.

به گفته وی، اگر کشور رشد ۸ درصدی اقتصادی را دنبال می کند باید انگیزه لازم برای بخش خصوصی داخلی و خارجی در سرمایه گذاری ها وجود داشته باشد و فضایی فراهم شود که آن ها ترغیب به سرمایه گذاری شود. این در شرایطی است که هر فردی که بخواهد در کشور سرمایه گذاری کند ابتدا به فضای کسب و کار کشور نگاه می کند که این خود موضوعی مهم است که مورد توجه سرمایه گذار قرار می گیرد. معاون اول رییس جمهور همچنین گفت: نمایندگان مجلس هم به من گفته اند برخی سرمایه گذاران تا بخواهند تعداد مجوزهای مورد نیاز برای کسب و کار خود را دریافت کنند، مجوزهای ابتدایی که گرفته اند نیز باطل می شود.

دبیرکل خانه اقتصاد ایران نیز با نمایندگان مجلس هم عقیده است و می گوید رتبه فضای کسب و کار در کشور از آن رو رضایت بخش نیست که استانداردهای بین المللی در فضای کسب و کار ایران وجود ندارد.

مسعود دانشمند در گفتگو با خبرنگار پول نیوز تصریح کرد: عوامل بسیاری در بهبود نیافتن فضای کسب و کار  کشور دخیل هستند که ازجمله آن ها می توان به طولانی بودن پروسه راه اندازی کسب و کار اشاره کرد که در مقایسه با سایر کشور ها بسیار سخت و ناامید کننده است.

این عضو اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران ادامه داد: طولانی بودن پروسه ایجاد کسب و کار در بسیاری از مواقع سبب می شود که برآوردها درست از آب در نیاید چرا که تولیدکننده مقتضیات اقتصادی کشور را در یک بازه زمانی ۶ ماهه تا یکساله در نظر می گیرد اما تا زمان اخذ مجوزهای لازم و راه اندازی کسب و کار گاهی تا ۳ سال زمان صرف می شود که در این مدت محاسبات در مورد بازار تغییر کرده و علاوه بر از بین رفتن فرصت ها هزینه نیز به تولیدکننده تحمیل می شود.

به گفته این فعال اقتصادی، عامل دیگر بهبود نیافتن فضای کسب و کار بالابودن چسبندگی نیروی کار به کارفرماست به این صورت که تعدیل نیرو برای کارفرما بسیارهزینه بر است و اقتدار کارفرما نیز زیر سوال می رود.

وی عامل دیگر بهبود نیافتن فضای کسب و کار را نظام بانکی ناکارآمد می داند؛ به اعتقاد دانشمند مدت ها است که باز کردن ال سی و تبادلات پول با مشکلاتی همراه است و تولید رقابت پذیر را سخت کرده و هزینه های تولید را بالا برده است.

دبیر کل خانه اقتصاد ایران معتقد است زمانی که هزینه های تولید بالا می رود رغبت برای ورود به حوزه کسب و کار و تولید کاهش می یابد و ظرفیت اشتغال پایین می آید، به همین نسبت درآمد دولت افت کرده و اتکا به درآمدهای حاصل از فروش نفت به دلیل کاهش درآمدهای مالیاتی افزایش پیدا می کند. به همین دلیل، برای بهبود فضای کسب و کار دولت باید راسا وارد شود و موانع را با بخشنامه ها رفع کرده و در صورت لزوم با تدوین لایحه مجوزهای لازم را از مجلس اخذ کند.

دانشمند در پاسخ به این سوال که چنانچه حاکمیت عزم خود را جزم کند تا موانع کسب و کار رفع شود تا زمان حصول نتیجه مورد قبول چه میزان زمان لازم است تا موانع مرتفع شود؟ گفت: چنانچه مجلس و دولت بر این مساله تمرکز کنند می توان طی سه سال قوانین لازم برای بهبود فضای کسب و کار را تدوین کرد.

وی در پایان گفت:  تصمیمات سیاسی بر اقتصاد کشور بسیار اثر گذار است که این امر نیز باید کنترل شود  و در عین حال مشکلات روابط بین الملل و نقل و انتقالات پول نیز باید رفع شود تا رتبه بین المللی ایران در فضای کسب و کار بهبود یابد.

منبع : http://www.poolnews.ir/fa/news/210764

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار