ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

کدام یک بیشتر آسیب می‌بینند؟

0
باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛
زندگی مشترک و پیوند دختران و پسرانی که در سن ازدواج قرار دارند یکی از اتفاقات مبارک به شمار می رود که بنای خانواده را حفظ می کند و بالعکس عدم تن دادن به ازدواج(به هردلیلی) در دراز مدت،زمینه ساز آسیب ها و مخاطراتی جدی خواهد بود که تبعات زیان بار آن غیر قابل کتمان است.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،براساس آمار و اعداد منتشر شده،ضریب ازدواج ها و پیوند میان دختران و پسران جوان در مقایسه با سالهای گذشته و دهه های پیشین(به نسبت جمعیت)با کاهش و اُفت قابل توجهی همراه شده است.
این پدیده نامبارک،از معضلاتی به شمار می رود که به اعتقاد کارشناسان وآسیب شناسان حوزه اجتماعی،مخاطرات و چالش های متعددی را در پی خواهد داشت که در ذیل این گزارش به مواردی از آن پرداخته خواهد شد.
*فشارهای روحی و روانی
کیومرث شرافتی،جامعه شناس و آسیب شناس مسائل اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،در تشریح پیامدها و عوارض زیان بار تاخیر در ازدواج و افزایش سن تجرد در جامعه اظهار داشت: بر اساس یک قانون نانوشته و عرف پذیرفته شده در جامعه،هر جوان یا نوجونی با فرارسیدن سن ازدواج می باید زمینه پیوند خویش را با همسر آینده خود فراهم سازد و در صورت عدم حصول این سنت حسنه،فشارهای روحی و روانی ناشی از این مساله آرام آرام آغاز خوهد شد.
وی افزود:البته این فشارها برای تمامی انسان ها در جوامع مختلف به فراخور شرایط فردی و اجتماعی وجود دارد،لذا در جامعه ایرانی بنابر ساختار خاص و ویژه ای که از آن برخوردار است ضریب این فشارها با شدت هر چه بیشتری بروز پیدا می کند.
جامعه شناس و آسیب شناس مسائل اجتماعی عنوان کرد:تبعات و عوارض تاخیر در ازدواج در میان قشر خانم و دختران جوان بیشتر ازآقایان نمود و ظهور پیدا می کند و هر آنچه تاخیر بیشتری در این خصوص ایجاد شود به همان میزان بر عمق فشارها و تنش های روحی و روانی افزوده خواهد شد.
شرافتی گفت:بر اساس تحقیقات و مطالعات انجام شده،سن ورود به فشارهای روحی و روانی ناشی از تاخیر در ازدواج و طولانی شدن دوران تجرد در جوامع غربی ۳۲ سال است که این میزان در کشور ایران با عنایت به ساختار اجتماعی و فرهنگی حاکم برآن،۲۸ سال برآورد می شود.
*دشواری های تاخیر در ازدواج برای خانم ها و دختران مجرد
مریم فضلی،جامعه شناس و آسیب شناس مسائل اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،با تایید دشواری ها و پیچیدگی های سن تجرد در میان دختران و خانم های جوان در مقایسه با پسران و آقایان گفت:یکی از عوامل تاثیرگذار در این دشواری به تغییرات بیولوژیکی میان مردان و زنان یا آقایان و خانم ها باز می گردد.
وی افزود:بر اساس مطالعات صورت گرفته،موضوع فرزند آوری در بین آقایان با محدودیت سنی چندانی مواجه نیست اما در خانم ها با افزایش سن،ضریب اختلالات کروموزومی در جَنین افزایش می یابد و به هر ترتیب هر سال تاخیر در ازدواج به مثابه از دست دادن فرصت هایی طلایی برای فرزند آوری است که به نوعی این موضوع به مثابه یک پوئن منفی در خانم ها خواهد بود.
*هراس از تنهایی و عدم حمایت عاطفی و اقتصادی از خانم ها
جامعه شناس و آسیب شناس مسائل اجتماعی(فضلی)یکی دیگر از پیامدها و عوارض تاخیر در ازدواج در میان دختران و خانم های مجرد را ناشی از هراسی قلمداد می کند که عمدتا حول محور جنبه های حمایتی و پشتیبانی می چرخد.
وی افزود:اساسا زندگی مجردی برای آقایان به مراتب ساده تر از خانم ها خواهد بود که البته این موضوع در میان تمامی افراد جامعه مصداق ندارد و ممکن است شرایط به نحوی رقم بخورد که اساس استمرار زندگی مجردی برای آقایان نیز مخاطره آمیز و مشقت بار تصور شود.
فضلی عنوان کرد:با همه این اوصاف نمی توان این واقعیت را از نظر دور داشت که با عبور از سن ۴۰ سالگی، ضریب بروز مرگ و میر والدین در فرزندانی که از این سن عبور می کنند بسیار تشدید می شود و در فقدان پدر و مادر،بروز مشکلات عاطفی،روحی،روانی و اقتصادی با عمق بیشتری نمود پیدا می کند که حصول امر ازدواج به مثابه راهکاری موثر در برون رفت از این فشارها ومشکلات خواهد بود.
وی افزود:با چنین اوصافی،فراهم ساختن شرایط و الزامات ازدواج در هر دو قشر آقایان و خانم ها و بخصوص در طیف بانوان و دختران مجرد ضرورتی است که باید به عنوان موضوعی جدی و نیازی اساسی مد نظر قرارگیرد در غیر اینصورت مخاطرات،تبعات و عوارض ناخوشایند این پدیده،هزینه های جدی جسمی،روحی و روانی را برای چنین افراد و گروه هایی(اعم از آقایان و خانم ها)در پی خواهد داشت.
گفتنی است یکی از عوامل تاثیرگذار در کوتاه شدن سن تجرد و تسهیل و تسریع امر ازدواج به مسائل اقتصادی و توسعه فرصت های شغلی معطوف می شود که تاثیرگذاری این موضوع و نقش نهادها و دستگاه های دولتی و حاکمیتی،موضوعی جدی و بنیادی به شمار می رود که در مجالی دیگر به آن پرداخته خواهد شد.
منبع : http://www.yjc.ir/fa/news/5900441

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار