ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

راه های علاج مشکلات چیست؟

0

مشکلات جوانان از کجا نشأت می گیرد؟/ راه های علاج مشکلات چیست؟

محقق و پژوهشگر اجتماعی گفت: بدون تردید رفع مشکلات مذکور مستلزم به عزم فرابخشی و برنامه‌ریزی هوشمندانه در ابعاد اجتماعی، فرهنگی و بخصوص اقتصادی خواهد بود و نمی توان صرفا با اتکای به یک یا دو نهاد یا صدور فلان بخش نامه معضلات و مشکلات اشاره شده را مرتفع کرد.

به گزارش افکارنیوز، بر اساس آمار منتشر شده در رسانه ها، قریب به ۳۲ درصد از جمعیت کل کشور را جوانان تشکیل می‌دهند و از منظری می توان گفت عمده مشکلات، چالش ها و نارسایی ها نیز به نوعی متوجه این قشر از جامعه می شود.
در واقع نیروی انسانی جوان در دهه‌های اخیر به عنوان ثروتی برجسته مطرح است که یکی از شاخص های تأثیرگذار در توسعه و شکوفایی هر جامعه و کشوری محسوب می شود.
اگر در گذشته نفت، طلا، منابع طبیعی و زیرزمینی، ملاک و معیار ثروت کشورهای جهان به شمار می رفت، اما امروزه با توجه به تغییر و تحولات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، عرصه به سمت و سویی سوق پیدا کرده که از نیروی انسانی به عنوان رأس هرم شاخص‌های ثروت در کشورها و جوامع مختلف یاد می شود.
جامعه ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست و با توجه به بافت جمعیتی خاصی که دارد، از جمعیتی نسبتا قابل توجه و  جوان تشکیل شده که با برنامه ریزی و اتخاذ تدابیر هوشمندانه می توان از این فرصت و استعدادهای ویژه برای تسریع روند توسعه کشور در ابعاد گوناگون بهره برد.
به تعبیری در صورت بسترسازی مناسب و نقش آفرینی جوانان به فراخورِ توانمندی‌های موجود و ظرفیت‌های بالقوه‌ای که در حوزه‌های گوناگون دارند، موانع پیش رو در مسیر شکوفایی و پویایی کشور بیش از پیش هموار خواهد شد.
با همه این اوصاف، دغدغه های بسیاری در کنار این فرصت ویژه وجود دارد که عدم مدیریت صحیح آن می تواند، فرصت های موجود را به تهدیدی جدی مبدل سازد که به سلب ایفای نقش مثبت در توسعه و پیشرفت کشور منتهی شود.
*نیم نگاهی به طیف های متعدد سنی در بافت جمعیتی کشور
محمد رضوانی سده محقق و پژوهشگر اجتماعی در واکاوی و بررسی تعدد و کثرت جمعیت جوان جامعه ایران و اصلی ترین دغدغه مرتبط با این گروه جمعیتی اظهار داشت:  بر اساس ارزیابی های انجام شده، در حال حاضر بیش از ۱۱ میلیون مجرد در کشور وجود دارند که بدون تردید باید با تسهیل شرایط، زمینه ازدواج آن ها را فراهم ساخت.
وی افزود: بر مبنای گزارش‌های منتشر شده از آنالیز جمعیتی ایران، کثرت مردان ۲۰ تا ۳۴ ساله در کشور، بیش از ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر و خانم های ۱۵ تا ۲۹ ساله نیز رقمی قریب بر ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر برآورد می شود.
رضوانی سده عنوان کرد: بیشتر کارشناسان حوزه اجتماعی بر این موضوع اتفاق نظر دارند که در شرایط موجود آن چه که به عنوان دغدغه جدیِ جوانان مطرح است، معطوف به معضل بیکاری و ازدواج  می شود، البته این چالش ها و معضلات مذکور منهای آسیب های اجتماعی متعددی است که جوانان این مرز و بوم را تهدید می کند.
محقق و پژوهشگر اجتماعی گفت: بدون تردید رفع مشکلات مذکور مستلزم به عزم فرابخشی و برنامه‌ریزی هوشمندانه در ابعاد اجتماعی، فرهنگی و بخصوص اقتصادی خواهد بود و نمی توان صرفا با اتکای به یک یا دو نهاد یا صدور فلان بخش نامه معضلات و مشکلات اشاره شده را مرتفع کرد.
*حمایت از جوانان،جذاب در شعار دشوار در عمل
تاکنون بسیاری از دولت ها، حمایت از جوانان را در صدر شعارها و سخنرانی‌های خود قرار داده‌اند، اما با یک بررسی دقیق اجتماعی به روشنی در می یابیم که در مقام عمل اقدامی جدی در این عرصه لحاظ نشده که اگر غیر از این بود، امروزه شاهد  مشکلات در حوزه جوانان نبودیم.
رضوانی سده معتقد است ، رفع مشکلات جوانان مستلزم همیاری و تلاش تمامی نهادهای ذی‌ربط و وزارتخانه‌های مرتبط است و تنها با اتخاذ تصمیماتی که از ضمانت اجرایی لازم برخوردار است، می توان به توفیقاتی سازنده در این حوزه نائل شد.
وی افزود: در واقع امر نقش آفرینی وزارتخانه های آموزش و پرورش، علوم، ارشاد، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بهداشت و درمان و وزارت ورزش و جوانان از نمونه نهادها و دستگاه هایی هستند که در سطح کلان با برنامه ریزی اصولی قادر خواهند بود تا بخش قابل توجهی از نارسایی‌های حوزه جوانان را مرتفع سازند، امری که بدون شک بسیار سخت و دشوار خواهد بود، اما حصول آن نیز غیرممکن به نظر نمی رسد و با هم افزایی و همگرایی همه جانبه محقق خواهد شد.
*فقدان برنامه ای مدون و کاربردی میان قوه قانون گذاری و اجرا
در این میان برخی از کارشناسان عقیده دارند، با وجود برخورداری از این ثروت و سرمایه خدادادی(جمعیت جوان)، برخی کاستی ها و عدم تعریف برنامه ای مدون در ظهور و بروز مشکلات و دشواری های موجود بی تأثیر نبوده و در صورت استمرار این روند، احتمالا در آینده نیز شاهد حصول توفیق چندانی در این عرصه نخواهیم بود.
در شرایطی که مشکلات جوانان در حوزه اشتغال، مسکن و غیره بر هیچ کس پوشیده نیست و اکثر قریب به اتفاق کارشناسان نیز انگشت اتهام را به سمت وزارت ورزش و جوانان نشانه می روند و معتقدند با ادغام حوزه ورزش و جوانان باید مشکلات، فرصت ها و دغدغه های هر دو حوزه با جدیت تمام پیگیری شود، اما متأسفانه دستاورد این ادغام چیزی جز غفلت از حوزه جوانان نبوده است.
برخی از صاحب نظران عنوان می کنند، سایه سنگین ورزش بر پیکره حوزه جوانان، آن چنان سنگینی می کند که عرصه جوانان را به نوعی با انزوا همراه ساخته است.
امید است با ورود جدی تر حوزه جوانانِ وزارت ورزش و همیاری دیگر دستگاه ها و نهادهای مرتبط، مشکلات جوانان مرتفع شود که رفع مشکلات این طیف تأثیرگذار جمعیتی، به مثابه پویایی و نشاط هر چه بیشتر جامعه خواهد بود و به طور یقین چرخه توسعه و پیشرفت کشور در چنین شرایطی با سرعت و شتاب هر چه بیشتری طی خواهد شد.
منبع : http://www.afkarnews.ir

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار