ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

فساد در دستگاه‌های دولتی ایران، مانع ورود سرمایه‌گذاران خارجی است:

0

رئیس اتاق بازرگانی تهران:

فساد در دستگاه‌های دولتی ایران، مانع ورود سرمایه‌گذاران خارجی است.

وقایع‌اتفاقیه: رتبه ۱۳۱ ایران از نظر فساد اقتصادی در جمع کشورهای جهان، حالا به نگرانی جدی‌ای برای سرمایه‌گذاران تبدیل شده است؛ سرمایه‌گذارانی که در یک سال اخیر و با امضای برجام، راه ایران را در پیش گرفته‌اند تا در اقتصادی که پس از سال‌ها تحریم، بستر مناسبی برای سرمایه‌گذاری است، حاضر شوند اما به گفته رئیس اتاق بازرگانی تهران، فساد اقتصادی در دستگاه‌های دولتی، مانع جذب آنها شده است. مسعود خوانساری در همایش مبارزه با فساد که در اتاق بازرگانی تهران برگزار شده بود، با اشاره به افزایش فساد اقتصادی در کشور، گفت: اقتصاد بسته، بزرگ‌بودن دولت و رعایت‌نشدن قانون از عوامل مهم افزایش فساد است.
او با یادآوری اینکه، عوامل مختلفی در ایجاد فساد در کشور مؤثر هستند که یکی از این عوامل در بحث اقتصاد که منجر به فساد می‌شود، بزرگ‌بودن دولت است، توضیح داد: دخالت بیش از اندازه دولت و اقتصاد دستوری، عامل دوم فساد در کشور و وجود مجوزهای غیرضروری و امضاهای طلایی، عامل بعدی است. او افزود: وجود دستگاه‌های متعدد نظارتی، شرکت‌ها و بنگاه‌های دولتیِ وابسته به حاکمیت که می‌توانند ایجاد رانت کنند، دو عامل بعدی ایجاد فساد در کشور هستند. رئیس اتاق بازرگانی تهران، با اعلام اینکه اقتصاد بسته و رعایت‌نکردن قانون که در تأمین‌اجتماعی و همچنین مالیات، به‌چشم می‌خورد از دیگر عوامل ایجاد فساد در کشور است، اظهار کرد: چندنرخی‌بودن قیمت ارز، عامل بعدی فساد در کشور و نهمین و مهم‌ترین عامل فساد، فعال‌نبودن رسانه‌ها و مطبوعات است که به‌صورت باز، نمی‌توانند مسائل را مطرح کنند. یکی از عوامل اصلی توسعه‌یافتگی، مبارزه با فساد است. خوانساری با بیان اینکه در شاخص‌های جهانی، رتبه ایران در شفافیت و فساد مالی، خوب نیست و در ته جدول قرار دارد، گفت: در شاخص‌های داخلی هم در رابطه با تعداد زندانیان، طلاق، حاشیه‌نشینی، جرم و بزه، وضعیت خوبی نداریم و در چند سال اخیر، تعداد این موارد رو به افزایش است و این موضوع، دلالت بر این دارد که یک جای قضیه مشکل دارد و اگر آسیب‌شناسی درستی انجام نشود، آینده خوبی نخواهیم داشت.
او با اشاره به اینکه در اتاق تهران، این موضوعات آسیب‌شناسی شده و به این نتیجه رسیده‌ایم که ساختارهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جامعه دچار مشکل است و تا اینها حل نشده، بحث مبارزه با فساد امکان‌پذیر نیست، افزود: سال گذشته بیش از ۲۰۰ هیأت تجاری به ایران آمدند و اولین عاملی که آنها با ما برای سرمایه‌گذاری مطرح می‌کردند، بحث شفاف‌نبودن و فساد مالی در ایران بود.
رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه برای رشد اقتصادی هشت درصدی در اقتصاد و حل معضل بیکاری، باید سرمایه‌گذاری خارجی جذب کنیم، گفت: از سال ۹۰ تاکنون، رشد سرمایه‌گذاری، منفی است و تا امروز حتی نتوانسته‌ایم یک سرمایه‌گذاری بزرگ جذب کنیم و راه‌حل آن هم شفافیت اقتصادی و مبارزه با فساد است.
دولت، خط قرمزی برای مبارزه با فساد ندارد
مطالبه بخش خصوصی، سرمایه‌گذاران و مردم از دولت برای مبارزه با فساد درحالی با روی‌کارآمدن دولت یازدهم، رنگ و بوی جدی‌تری به خود گرفته که اختلاس سه هزار میلیارد تومانی و پرونده بابک زنجانی، هنوز به نتیجه نرسیده و این موضوع، مورد انتقاد اعضای ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی هم هست. کاظم پالیزدار، دبیر ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در این همایش، با اشاره به اینکه، دولت یازدهم در شرایطی روی کار آمد که مطالبه عمومی از آن، مبارزه با فساد بود، گفت: «ما روزهای اول با پرونده ۲,۷ میلیارد دلاری بابک زنجانی روبه‌رو شدیم که امروز بعد از سه سال، هنوز به نتیجه نرسیده و پول بیت‌المال برنگشته است. وجود چنین فسادهایی، به‌دلیل ناهماهنگی در دستگاه‌های کشور و تحریم‌های بین‌المللی بود.» به گزارش ایلنا، او ادامه داد: «ما برای مبارزه با فساد، دستورها و قوانین زیادی داریم اما امروز این قوانین به‌دلیل وجود فساد سیستمی، ناکارآمد شده به‌طوری‌که مانند موریانه، پایه‌های جامعه و حکومت را هدف قرار داده است.»
پالیزدار یادآوری کرد: «فساد اقتصادی، محصول تبعیض و بی‌عدالتی است و همین امر سبب شده که سرمایه‌گذاری خارجی در کشورمان تحت‌تأثیر قرار بگیرد.» دبیر ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی با یادآوری رویکرد دولت در مبارزه با فساد توضیح داد: «رویکرد دولت بر سه محور اقدامات پیشگیرانه، فرهنگ‌سازی و مقابله و مبارزه، استوار شده که از نظر ما برخورد، آخرین راه‌حل است. امروز مدیران ما به‌واسطه شدت نظارت و برخورد با فسادهای گذشته، دیگر ریسک نکرده و مهم‌ترین مؤلفه مدیریتی را که ریسک‌پذیری است، رعایت نمی‌کنند.»
او با تأکید بر اینکه دولت، هیچ‌گونه خط قرمزی برای مبارزه با فساد ندارد، ادامه داد: «جاهایی این امر را ثابت کرده است که نمی‌توان آنها را در انظار عمومی بیان کرد. در گذشته، قوه‌قضائیه در جلسات ستاد، حضور پیدا نمی‌کرد اما در این دولت با تعامل خوبی که با این قوه صورت گرفته، نماینده آنها در همه جلسات حاضر است.»
پالیزدار، در پایان یادآوری کرد: «دولت نمی‌تواند به‌تنهایی با فساد مبارزه کند و مردم باید در قالب تشکل‌ها و سمن‌ها و با کمک رسانه‌ها با کار کارشناسی به ما کمک کنند.»

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار