ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

کلاف سر در گم بازار کار ایران در مواجهه با دو پدیده «بحران بیکاری» و «بیکاری شاغلان»

0

فارس گزارش می‌دهد:

کلاف سر در گم بازار کار ایران در مواجهه با دو پدیده «بحران بیکاری» و «بیکاری شاغلان»

بازار کار در سال‌های گذشته به دلیل نبود سیاست‌های اشتغالی صحیح و سازوکار در حوزه مهارت‌آموزی دچار کلاف پیچیده‌ای شده است که در آن علاوه بر «بحران بیکاری» با «بیکاری شاغلان» مواجه هستیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازار کار ایران در سال‌های گذشته به دلیل عدم توازن در عرضه و تقاضا وضعیت نابه‌سامانی را تجربه می‌کند این در حالی است که دولت سیاست‌ها و برنامه‌های دقیقی که منجر به ایجاد تعادل در این بازار شود، ارائه نکرد و از طرفی با افزایش مشکلات پیرامون بنگاه‌های تولیدی، ظرفیت جذب نیروی کار کوچک‌تر شده است.

بر اساس این گزارش، در سال‌های گذشته دولت به جای پرداختن به مسائل مهم اقتصادی سعی کرد تا از طریق اجرای تعهدات بین‌المللی و مذاکره با بعضی کشورهای اروپایی یک شوک اقتصادی در کشور به وجود آورده و تمام مشکلات را از صنعت و معدن گرفته تا بخش‌های کشاورزی و خدمات را از این طریق حل کند. به عبارت دیگر در طول عمر دولت فعلی تاکنون برخلاف آنچه که در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به آن اشاره شده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی غفلت شده است.

به گزارش فارس، این بی‌توجهی دولت به پتانسیل‌های درونی اقتصاد کشور با واکنش جدی کارشناسان اقتصادی و اقتصاددانان مواجه شد. چنانکه این کارشناسان اعلام کردند در اثر این سیاست‌ها نه تنها با بحران بیکاری در کشور دست به گریبان شدیم بلکه پدیده جدیدی به نام «بیکاری شاغلان» به وجود آمد.

این پدیده جدید که ناشی از نبود فعالیت در بنگاه‌های اقتصادی ایجاد شده، کارکنان بنگاه‌ها را دچار روزمرگی و کاهش ساعت کاری در طول ماه‌های گذشته کرده است. بنابراین دولت نه تنها باید با اعمال سیاست‌هایی به مبارزه با بحران بیکاری برود بلکه باید چاره‌ای نسبت به پدیده بیکاری شاغلان بیندیشد.

در این باره خبرنگار اقتصادی فارس در گفت‌وگوهایی با کارشناسان و عده‌ای از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در پرسش‌های متعددی درباره وضعیت بازار کار به پاسخ‌هایی نظیر نبود سیاست‌های مدون و راهگشا پیرامون فضای کسب و کار رسید.

نمایندگان مجلس معتقدند که در سال‌های گذشته نه تنها شغلی ایجاد نشده است بلکه بسیاری از شاغلان به دلیل پایین بودن ظرفیت تولیدی بیکار شده‌اند و بسیاری از بنگاه‌ها به ناچار نیروی کار خود را تعدیل کرده‌اند.

نمونه‌هایی از تعدیل نیروی کار در بنگاه‌های کشور پیش از این در خبرگزاری فارس منتشر شده و در این گزارش بیشتر موضوع بیکاری شاغلان مدنظر قرار می‌گیرد به طوری که دولتمردان باید با به کارگیری تمام توانمندی‌های داخلی دو معضل جدی بیکاری جوانان جویای کار و بیکاری شاغلان برطرف کند.

طبق آخرین آمارها سالانه نزدیک به یک میلیون فارغ‌التحصیل دانشگاهی جویای کار وارد بازار کار می‌شوند و در چند سال گذشته این میزان به بیش از ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر رسیده است.

این تعداد دانش‌آموخته دانشگاهی به دلیل عدم وجود زیرساخت‌های مناسب در نظام آموزشی یا مهارت ندارند و یا اینکه حداقل مهارت برای یافتن یک شغل را دارا هستند.

البته در حوزه مهارت‌آموزی نیز کشور سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای را به عنوان متولی در اختیار دارد اما سطح آموزش‌های این سازمان به دلیل نبود سازوکارهای مناسب و تجهیزات مورد نیاز با مشکلاتی جدی مواجه است و در این خصوص نبود اعتبارات لازم دلیل اصلی ضعف مهارت‌آموزی در کشور اعلام شده است.

منبع : http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13950919000400

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار