ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

اثر هاله ای چیست و چه می کند؟

0

حقیقتی بالاتر از تصورات ما وجود ندارد. هر آنچه ما در این جهان می بینیم، حس می کنم، لمس می کنیم و حتی به ادراکی در مورد آن می رسیم، تنها و تنها ساخته و پرداخته ذهن ماست. مکانیزم ساختن و پرداختن در ذهن ما نیز مکانیزمی بسیار پیچیده و تا حدود زیادی ناشناخته می باشد. اما آنچه در این خصوص نمی توان شکی به آن داشت، این نکته است که ما جهان اطرافمان را به واسطه حواس پنچ گانه خود می شناسیم و به واسطه اندوخته های پیشین و آنچه خود آگاه و ناخودآگاهمان را پر کرده است، درک می نماییم. سوال اینجاست که این ادارک تا چه اندازه صحیح است؟ تنها پاسخی که می توان به این سوال داد این است که هیچ معیار و پیمانه ای برای سنجش صحت ادراک وجود ندارد. حتی ما از میزان و نوع ادراک همدیگر نیز بی خبریم، چه برسد به اینکه بخواهیم صحت ادراک را بررسی نماییم. شاید بیراه نباشد اگر ادعا کنم به تعداد انسانهای روی کره زمین، ادراک از تمام اتفاقات موجود می توان یافت.

اما نکته اساسی که موضوع را حساس و مهم می نماید این است که ما برای پیروزی در امر تجارت، نیازمند ایجاد یک ادراک کارآمد در مخاطبانمان هستیم. تا چنین ادراکی به وجود نیاید، هرگز نمی توان انتظار داشت مخاطب دست به انتخاب و خرید بزند. تمام تلاشهای متخصصان حوزه مارکتینگ و برندینگ به ایجاد همین ادراک کارمد در بخش بزرگی از مخاطبان می باشد.
یکی از موضوعاتی که شناخت کامل از آن و کاربست صحیح آن می تواند در پیروزی تجاری یاری رسان باشد، اثر هاله ای می باشد. بعد از این مقدمه طولانی، در این یادداشت تلاش می کنیم پرداختی کامل به اثر هاله ای داشته باشیم و بتوانیم راهکارهای کاربست اثر هاله ای برای پیروزی در امر برندینگ شخصی را بررسی نماییم.

اثر هاله ای چیست؟

ادوارد تروندیک اولین کسی است که پرده از وجود اثری به نام اثر هاله ای در ذهن انسان برداشت. البته او برای سالها نتوانست ادعای خود را به عنوان یک نظریه علمی اثبات نماید، اما هرگز هم خللی به گفته او وارد نشد. در ساده ترین بیان، اثر هاله ای، عبارت است از یک برداشت ذهنی جزیی از یک پدیده که برداشت ذهن از کل آن پدیده را تحت تاثیر قرار می دهد. حال این پدیده می تواند یک انسان، یک برند، یک رفتار اجتماعی و … باشد. شاید ذکر یک مثال ساده، بتواند در جا افتادن مطلب یاری گر باشد.
به عنوان مثال، اگر در ارتباطات انسانی، برای مرتبه ای دروغی از دوستی بشنوید و این دروغ گویی برایتان عیان شده و اثبات شود، بر اساس اثر هاله ای که حول موضوع دروغ گویی در خصوص آن شخص در ذهن شما شکل خواهد گرفت، شما آن فرد را به کل، انسانی دروغ گو تصور کرده و پس از آن در اعتماد کردن به وی دچار تزلزل خواهید شد. اثر هاله ای ممکن است در حالی در ذهن شما در خصوص آن فرد شکل می گیرد که دروغ گویی وی به شما، نه به عنوان یک رفتار دائمی بلکه تنها یک خطای موردی بوده باشد. حال می توانید اثر هاله ای را برای موضوعات مثبت نیز تعمیم دهید. ممکن است فردی که شما وی را به عنوان انسانی با ادب می شناسید، توانسته است تنها با کمک اثر هاله ای به چنین جایگاهی در ذهن شما دست یابد!

اکنون که از اثر هاله ای شناخت پیدا کردیم، پذیرش این نکته که بخش بزرگی از برداشتهای ما از انسانها، برندها، موضوعات و پدیده های مختلف و … تحت تاثیر همین اثر قراردارد، پذیرفتنی خواهد بود. این نکته نیز در همین جا شایان ذکر است که انسانهایی که توانسته اند اثر هاله ای را در ذهن خود به کنار رانده و در جستجوی حقایق در خصوص دیگران برآیند، به اندازه ای قدرتمند هستند که می توانند در مقابل یک پدیده ذاتی و درونی در ذهن خود مقاومت نمایند.

چگونه از اثر هاله ای بهره ببریم؟

تمام این یادداشت برای همین بخش نوشته شده است. اکنون که اثر هاله ای را شناختیم، چگونه باید از این اثر که در میان تمام انسانها مشترک می باشد بهره ببریم. هر انسانی، برخورداری از یک اثر هاله ای مثبت در ذهن دیگران نسبت به خود را دوست دارد. اما تعداد کسانی که می توانند از اثر هاله ای به نفع خود بهره ببرند، چندان زیاد نیست. در این خصوص توجه شما را به نکاتی که در ادامه از منظر ارتقاء شخصی می آید جلب می نمایم:

۱ـ اولین برخورد را از دست ندهید

اولین برخورد با هر انسانی، مهمترین برخورد شما می باشد. اگر در اولین برخورد، فردی وقت شناس، خوش لباس، منظم، با وقار و مودب شناخته شوید، اثر هاله ای بسیار کارآمدی به نفع شما در ذهن مخاطب شکل خواهد گرفت که همواره می توانید از آن به بهترین نفع استفاده کنید.

۲ـ هسته مرکزی شخصیت خود را بشناسید و تقویت کنید

هدف از شناساندن اثر هاله ای ، هدایت شما خواننده گرامی به فریب دیگران نمی باشد، بلکه اساسی ترین نکته که همواره و همواره نتیجه بخش خواهد بود، رسیدن به یک هسته مرکزی در شخصیت خود و تقویت آن است. در خصوص برندها، همواره صحبت از این است که اصلی ترین مشخصه این برند چیست؟ همین موضوع در خصوص انسانها نیز صادق می باشد. این سوال را از خود بپرسید و پاسخ دهید که اولین حسی که با شنیده شدن نام شما در دیگران بیدار می شود، چه حسی است.

۳ـ مراقب اثر هاله ای منفی باشید

قدرت اثر هاله ای منفی بیشتر از قدرت اثر هاله ای مثبت می باشد. شاید همین امر ریشه در ذات منفی گرا و منفی نگر انسان دارد. این حقیقت را بشناسید و مراقب باشید کاستی ها و خطاهایتان، منجر به ایجاد یک اثر هاله ای منفی در ذهن دیگران نشود. چرا که برطرف کردن آن چندان آسان نخواهد بود.

۴ـ نظرات دیگران، اثر هاله ای را تحت تاثیر می گذارد.

بخشی از ادراک ما از این جهان، وابسه به شنیده های ما از دیگران می باشد. این حقیقت در خصوص اثر هاله ای نیز صادق است. مراقب باشید گفته های دیگران در خصوص شما، در کسانی که شما را نه دیده اند و نه می شناسند، اثر هاله ای منفی ایجاد ننماید که از میان برداشتن آن کاری بسیار دشوار خواهد بود.

نویسنده:

منبع : http://aydinnamdar.com/blog

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار