ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

انحراف منابع از ضعف های طرح اشتغالزایی گذشته بود:

0

معاون آمایش و توسعه برنامه و بودجه کشور:

انحراف منابع از ضعف های طرح اشتغالزایی گذشته بود.

قزوین – ایرنا – معاون آمایش و توسعه برنامه و بودجه کشور گفت: ضعف فرآیند اجرا و انحراف منابع به فعالیت های غیر مولد از مهمترین دلایل عدم موفقیت ضعف های طرح های اشتغالزایی در گذشته است.

به گزارش ایرنا، سکینه اشرفی شامگاه پنجشنبه در نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی که با حضور جمعی از مسئولان در سالن باغستان قزوین برگزار شد، افزود: بررسی نشدن عمق توانایی متقاضی طرح های سرمایه گذاری اشتغالزایی خصوصی و تعاونی، نداشتن برنامه توانمند سازی و مشارکت اقشار کم توان جامعه از جمله دلایل موفق نبودن طرح های اشتغالزایی گذشته بود.
وی ادامه داد: ایجاد کننده رانت، کم توجهی به توجیه فنی اقتصادی و مالی طرح های سرمایه گذاری، تقاضا محوری صرف در بررسی طرح های متقاضیان و ارائه نکردن اطلاعات کافی از سوی دستگاه های اجرایی به سرمایه گذاران از دیگر مشکلات توسعه اشتغال در کشور طی سال های گذشته است.
وی، بی توجهی به ظرفیت سازی نهادی، کم توجهی به بازار، محدودیت ها و ظرفیت های منطقه، رویکرد تکلیفی صرف به منابع بانکی، ضعف نظام نظارت و ارزیابی، پیگیری نکردن تحقق اهداف پس از ارائه تسهیلات و تفکیک نشدن مسئولیت نهادهای مجری و ناظر از دیگر دلایل موفق نشدن اجرای این طرح ها در کشور بود.
اشرفی در ادامه به اجرای طرح های توسعه اشتغال در برنامه اول تا پنجم توسعه کشور اشاره و یادآور شد: در برنامه پنجم توسعه طرح های ساماندهی، بنگاه های خرد، کوچک و اشتغالزایی زنان و کارآفرینی زنان آسیب پذیر مورد توجه قرار گرفت که باید سعی شود با آسیب ها و چالش های موجود در گذشته روبرو نشویم.
وی، خود اشتغالی، اشتغال ضربتی و ایجاد بنگاه های زودبازده را از اصلی ترین طرح های دولت طی سال گذشته عنوان و اضافه کرد: در طرح خود اشتغالی حداکثر ۲۰۰ هزار متقاضی موفق به دریافت وام خود اشتغالی شدند.
به گفته وی، در طرح ضربتی اشتغال نیز طی سال ۸۰ کارفرمایان به ازای جذب هر نیروی کار تا سقف ۳۰ میلیون ریال تسهیلات با سود ۴ درصد دریافت کردند که بودجه این طرح ۹ هزار میلیارد ریال و پیش بینی ایجاد فرصت شغلی نیز ۳۰۰ هزار نفر بود که به دلیل نبودن نظارت کافی، موفقیتی در این طرح حاصل نشد.
معاون آمایش و توسعه برنامه و بودجه کشور ادامه داد: در طرح بنگاه های زودبازده نیز هدف دولت ایجاد بنگاه های کوچک بود که با در نظر گرفتن ۲۹۰ میلیون ریال تسهیلات به ازای هر شغل پیش بینی شده بود اما به علت وجود انحراف مالی از سوی بنگاه های زودبازده، پیش بینی یک میلیون و ۲۰۰ هزار فرصت شغلی نیز محقق نگردید.
اشرفی با اشاره به اینکه بررسی سیاست برنامه های توسعه کشور بیانگر آن است که یک نگاه جامع در امر اشتغالزایی وجود ندارد، افزود: ضعف در نظام و ارزیابی پیگیری تحقق اهداف پس از ارائه تسهیلات و تفکیک نشدن مسئولیت نهادهای مجری و ناظر در این راه بسیار مشهود بود.
وی به اجرای طرح بسته حمایت از توسعه اشتغال پایدار در دولت تدبیر و امید اشاره و گفت: این طرح با هدف ایجاد اشتغال مولد و پایدار، اعمال سیاست های توانمند سازی، تشویقی و حمایتی با اولویت مناطق روستایی و محروم اجرا می شود.
اشرفی اضافه کرد: توجه ویژه به بسته اشتغال و کار آفرینی در مناطق محروم مستلزم هماهنگی دستگاه های اجرایی است تا ظرفیت مناسبی برای توسعه کارآفرینی و اشتغال منطقه ای فراهم شود.
وی در ادامه با اشاره به وضعیت بازار در کشور، یادآور شد: در حال حاضر جمعیت فعال کشور ۳۸٫۹ درصد بوده و نرخ بیکاری کاهش یافته به گونه ای که از ۱۳٫۵ درصد در سال ۸۹ به ۱۰٫۹ درصد در سال جاری رسیده است.
به گفته وی، هم اکنون دو میلیون و ۷۳۵ هزار بیکار و ۲۲ میلیون و ۴۰۴ هزار نیروی شاغل در کشور وجود دارد و نرخ بیکاری ۱۵ تا ۲۹ساله کشور نیز ۲۹ درصد است.
وی، نرخ بیکاری بانوان کشور را ۱۹٫۹ درصد اعلام و اضافه کرد: جمعیت فعال کشور ۲۵ میلیون نفر، جمعیت غیرفعال ۳۹ میلیون و جمعیت در سن کار نیز ۶۴ میلیون نفر است.
اشرفی در ادامه ریسک رونق اقتصادی بدون اشتغال را از جمله چالش های اشتغال در کشور اعلام و ادامه داد: نتایج بررسی ها نشان می دهد که بهبود شرایط اقتصادی کشور طی سال های گذشته قادر نبوده توازن بین رشد اقتصادی و کاهش اشتغال را جبران کند.
وی، هزینه ایجاد هر ظرفیت شغلی در بنگاه های بزرگ را ۲۰ میلیارد، در بنگاه های متوسط و کوچک ۵ میلیارد و در بنگاه های خرد را یک میلیارد ریال اعلام کرد.
وی ادامه داد: از جمله ویژگی های اشتغال در کشور که از سوی وزارت رفاه کار و امور اجتماعی صورت گرفته، تمرکز اشتغال به سمت بنگاه های غیررسمی، خرد و کوچک تغییر یافته است.
این مسئول با بیان اینکه سهم اشتغال غیر رسمی در اقتصاد ایران افزایش یافته، افزود: اشتغال غیر رسمی در بنگاه های غیر رسمی ۲۱ درصد و در بنگاه های رسمی ۲۲ درصد بوده است.
اشرفی به طرح های اشتغال ستاد اقتصاد مقاومتی اشاره و یادآور شد: طراحی و پیاده سازی الگوهای ایجاد اشتغال فراگیر با اتصال بنگاه های محلی و منطقه ای، ارتقاء تولید و توسعه اشتغال پایدار در دشت ها و مناطق روستایی و تامین مالی خرد و کارآفرینی اجتماعی از جمله این طرح ها است.
وی با اشاره به اهداف بسته حمایت از اشتغال پایدار، گفت: هماهنگی بین فعالیت ها و اقدام در سطح غیر منطقه ای و حمایت های لازم برای ایجاد اشتغال پایدار به ویژه برای جوانان، زنان و دانش آموختگان از جمله اهداف بسته حمایت اشتغال پایدار در دولت تدبیر و امید است.
وی در پایان، انطباق طرح های بخش های خصوصی، تعاونی و حمایت با اسناد بالادستی ملی، استانی و شهرستانی، تدوین برنامه و ارائه اولویت های سرمایه گذاری به تفکیک رشته و فعالیت ها، ظرفیت سازی برای مشارکت فعال و موثر جامعه هدف توسط دستگاه های اجرایی را از جمله ضرورت و الزام های این طرح عنوان کرد.
۷۳۹۰/۸۰۵۴* خبرنگار: گیتی سیمیاری** انتشار دهنده: رضا اسدی

منبع : http://www.irna.ir/fa/News/82321528

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار