ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

موج میلیونی تقاضای شغل در راه بازار کار:

0

تسنیم گزارش می‌دهد:

موج میلیونی تقاضای شغل در راه بازار کار.

مرکز پژوهش های مجلس، صندوق بین المللی پول و کارشناسان اقتصادی پیش بینی افزایش نرخ بیکاری در آینده ای نزدیک در ایران را دارند. با طرح جدید وزارت کار آیا شرایط بازار کار بهبود خواهد یافت؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اگر برای بیان کردن شرایط  بحرانی در بیکاری نخواهیم به آمارهای مرکز آمار بسنده کنیم، تعداد جوانان جویای کار در کشور نشان از نرخ بیکاری بالا دارد، علاوه بر این  بسیاری از کارشناسان اقتصادی، مرکز پژوهش های مجلس و صندوق بین المللی پول در جدیدترین گزارش خود پیش بینی از وضعیت دشوار اقتصاد ایران در سال های آینده دارند. بنابر این باید گفت  در صورتی که پیش بینی های درست باشد جوانان با مسائل جدید تر و همچنین دشوارتری برای ورود به بازار کار مواجه می شوند. در همین راستا در صورتی که وضعیت بیکاری تشدید شود، اوضاع یافتن شغل بدتر می شود و کارجویان جوان زمینه های کمتری برای ورود به بازار کار خواهند یافت.

از وعده های  روحانی در قبل و بعد از انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، مقابله با بیکاری و حل این معضل تاریخی در اقتصاد ایران بوده است. تیم مشاوره و همراه رئیس جمهور معتقد بودند در دولت های گذشته در اینباره به شدت کم کاری شده و منابع و اعتبارات در مسیر درستی خرج نشده؛ بنابراین اوضاع بازار کار بدتر از گذشته شده است.

دولتی ها بارها آمارهای اشتغالزایی دولت را زیر سوال برده اند.علی ربیعی؛ وزیر کار دولت تدبیر و امید بارها عنوان کرد اشتغال زایی به معنای پاشیدن پول در جامعه نیست و نمی توان از این طریق با بیکاری مقابله کرد. وی همچنین اخیرا اعلام کرده تنها راه مهار بحران بیکاری، اشتغال زایی از طریق بنگاه های کوچک است و امروز نمی توان امید چندانی به اشتغال زایی در واحدهای بزرگ داشت.

کارشناسان می گویند دلیل اینکه دولت تدبیر و امید در دو سال گذشته نتوانسته توفیقی در بازار کار داشته باشد به این دلیل است که برنامه خاصی در زمینه مقابله با بیکاری ارائه نکرده و تنها به هشدار درباره بحران بیکاری جوانان و نقد عملکرد گذشته پرداخته است.

مطابق گزارش مرکز آمار، نرخ بیکاری تابستان سال جاری به ۱۲٫۷ درصد رسیده است که نسبت به تابستان گذشته ۱٫۸درصد رشد و نسبت به بهار ۹۵ حدود ۰٫۵ درصد افزایش یافته است.شمار رسمی بیکاران هم به ۳میلیون و ۳۳۷هزار و ۴۱۵نفر رسیده است.کارشناسان بر این عقیده اند که اوضاع بیکاری و بحران بازار کار تا سال های آینده نیز ادامه خواهد داشت.

اشتغال هم اکنون اصلی ترین معضل کشور است که جامعه مشمول این تقاضا جوانان هستند سوال مشخص جوانان جویای کار این است که تا چه زمانی باید منتظر باز شدن درهای بازار کار برای اشتغال بمانند؟ آیا شرایط این بازار در آینده بهبود خواهد یافت؟ بررسی جدول نرخ بیکاری طی سال های گذشته حاکی از این است که بیکاری همواره روند صعودی داشته است

جدول تغییرات نرخ بیکاری در سال های مختلف

سال نرخ بیکاری کل
۱۳۷۶ ۱۳٫۱
۱۳۷۷ ۱۲٫۵
۱۳۸۷ ۱۳٫۵
۱۳۷۹ .۱۴۳
۱۳۸۰ ۱۴٫۲
۱۳۸۱ ۱۲٫۸
۱۳۸۲ ۱۱٫۸
۱۳۸۳ ۱۰٫۳
۱۳۸۴ ۱۱٫۵
۱۳۸۵ ۱۱٫۳
۱۳۸۶ ۱۰٫۵
۱۳۸۷ ۱۰٫۴
۱۳۸۸ ۱۱٫۹
۱۳۸۹ ۱۳٫۵
۱۳۹۰ ۱۲٫۳
۱۳۹۱ ۱۲٫۲
۱۳۹۲ ۱۰٫۴
۱۳۹۳ ۱۰٫۶
۱۳۹۴ ۱۱
تابستان۱۳۹۵ ۱۲٫۷

 * دانشگاه ها کارخانه تولید مدرک شدند

اما با توجه به وضعیت موجود مشکل اصلی بیکاری کجاست؟ از مسائلی که در دو سه دهه گذشته پس از افزایش تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی در کشور مطرح می شود، بی برنامگی برای چگونگی ورود جوانان تحصیل کرده به بازار کار است. همچنین به دلیل ارتباط ضعیف بین دانشگاه ها و بازار کار، معمولاً نیازهای روز کشور برای تربیت نیروی انسانی بررسی نمی شود و این مسئله باعث شده تا دانشگاه ها به کارخانه های تولید مدرک تحصیلی تبدیل شوند.

نرخ بیکاری دو رقمی در حالی ارائه می‌شود که بر اساس برنامه پنجم توسعه این نرخ تا پایان سال گذشته باید تک رقمی می‌شد و به ۷ درصد می‌رسید اما گزارش منتشر شده حکایت از  ۳میلیون و ۳۳۷هزار و ۴۱۵نفر بیکار دارد.

علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در آخرین اظهارنظر خود درباره برنامه های اشتغالزایی گفته است: برای مناطق محروم نرخ سود این تسهیلات ۷ درصد و برای سایر مناطق ۱۱ درصد تعیین شد.

وزیر کار با اعلام این خبر که طی نامه‌ای از رهبر انقلاب درخواست شده تا مبلغ یک و نیم میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال طبق طرح تکاپو اختصاص یابد، گفت: اشتغال در بخش‌های روستایی و بنگاه‌های خرد و کوچک را تقویت خواهیم کرد.امسال ایجاد ۷۰ هزار شغل در مناطق روستایی پیش‌بینی شده است که در ۶ ماهه دوم امسال در صورت تخصیص فوری منابع، محقق شود.

این طرح وزارت کار در حالی مطرح شده است که بسیاری از نمایندگان مجلس اجرای آن را راهکار حل معضل بیکاری نمی دانند و بیان می کنند با توجه به عدم برنامه ریزی دولت برای اجرا این طرح احتمال کاهش نرخ بیکاری کم است.

منبع : https://www.tasnimnews.com/fa/news/1395/09/02/1247073

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

Comments are closed.

رفتن به نوار ابزار