ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

گره اشتغال با تزریق نقدینگی باز نمی‌شود:

0

عضو کمیسیون تلفیق در گفت‌وگو با فارس:

گره اشتغال با تزریق نقدینگی باز نمی‌شود/ کوتاهی دولت در تقویت تولید.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره لایحه دوفوریتی برداشت ۱.۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه برای اشتغال روستایی گفت: تمام عوامل علیه تولید است و با تزریق نقدینگی گرهی از مشکل اشتغال باز نمی‌شود باید دید توجیهات دولت چیست.

عبدالرضا مصری عضو کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره انتقاداتی مبنی بر بی‌توجهی برنامه ششم به موضوع اشتغال تأکید کرد: حل بحران بیکاری نیازمند مدیریت است و کمترین مشکل اشتغال مربوط به منابع می‌شود، منابع هم بیشتر به بودجه بستگی دارد نه به لایحه برنامه.

وی ادامه داد: هزینه‌های دولت بسیار سنگین است و بیش از ۹۰ درصد بودجه صرف هزینه‌های جاری می‌شود، لذا دیگر چیزی برای اختصاص دادن به اشتغال باقی نمی‌ماند.

این نماینده مجلس ادامه داد: اشتغال تک‌بعدی نیست و ابعاد مختلفی دارد که باید به آنها توجه کرد؛ واردات بی‌رویه کالاهایی که در ایران امکان تولید آنها وجود دارد، اما به صورت انبوه وارد کشور می‌شود، موضوع دوم کالای قاچاق است که بین ۱۵ تا ۲۰ میلیارد دلار کالای قاچاق وارد کشور می‌شود و از سوی دیگر سود سپرده‌های بانکی و مشکل سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و قوانین دست و پاگیری که برای تولید وجود دارد، عواملی هستند که اجازه تولید را در کشور نمی‌دهند.

مصری یادآور شد: اشتغال با تولید شکل می‌گیرد و وقتی همه عوامل علیه تولید است، در قانون برنامه چه چیزی می‌توان نوشت تا به رفع این موانع کمک کند.

وی ادامه داد: تمام مواردی که دست به دست هم داده تا تولید را زمینگیر کند و به دنبال آن، بحران اشتغال ایجاد شود، هیچ‌کدام نیاز به قانون جدید ندارد. واردات کالای قاچاق ممنوع است، اما عزم اینکه جلوی آن را بگیرند وجود ندارد. واردات کالا دست دولت است، اما اراده اینکه جلوی واردات کالایی که در داخل تولید می‌شود گرفته شود، وجود ندارد.

این نماینده مجلس افزود: اینکه از ژست‌های امروزی بگیریم که تعرفه باید صفر شود و امکان رقابت وجود داشته باشد،‌ درست نیست، چرا که وقتی تعرفه را صفر می‌کنیم و در چین که همه عوامل به نفع تولیدکننده است، دیگر توانی برای رقابت در تولیدکننده‌های ایرانی نمی‌ماند.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس معتقد است اشتغال فقط از طریق تولید و اتکا به اقتصاد مقاومتی رونق می‌گیرد، اما دولت در تقویت تولید کوتاهی می‌کند و علی‌رغم آنکه شعار رفع موانع تولید را می‌دهد، عملاً خدمتی به تولیدکننده صورت نمی‌گیرد.

نماینده کرمانشاه درباره لایحه دو فوریتی دولت در برداشت ۱٫۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای اشتغال روستایی نیز گفت: ما به تازگی حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان در متمم بودجه از محل تسعیر نرخ ارز به دولت پول دادیم تا بدهی‌اش را به بانک‌ها بپردازد تا بانک‌ها هم بدهی خود را به بانک مرکزی بپردازند و قدرت پرداخت پیدا کنند.

وی افزود: مشکل ما تزریق پول نیست، نقدینگی از ابتدای دولت دو برابر شده است، اما باز هم می‌خواهند از صندوق توسعه پول بگیرند و نقدینگی را بالا ببرند.

وی گفت: باید ببینیم توجیهات دولت برای این لایحه جدید چیست، چرا که کمترین مشکل ما در بحث اشتغال، مشکل منابع است.

وی با اشاره به توقف تولید در بیش از ۸۰ درصد کارخانجات شهرک‌های صنعتی یادآور شد: اینکه کارخانه‌ها علی‌رغم هزینه و امکاناتی که متحمل شده‌اند، می‌خوابند، به دلیل این است که دلیل رقابت ندارند و دولت اجازه واردات مشابه تولیدات آنها را می‌دهد و کمر تولیدکننده را خورد می‌کند.

وی افزود: همین دو ماه پیش نصف بودجه یک سال را به عنوان متمم به دولت دادیم، حالا باز هم ۱٫۵ میلیارد دلار برای اشتغال می‌خواهند، ۲ میلیارد دلار برای آب‌های مرزی و…، اینطور نمی‌شود کشور را چنین پرهزینه اداره کرد.

منبع : http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13950901000454

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

Comments are closed.

رفتن به نوار ابزار