بهره، بهایی است که برخی برای استفاده موقت از سرمایه دیگری میپردازند. برای بازپرداخت وام، قرض گیرنده مجبور است اصولا علاوه بر اصل مبلغ وام، بهره نیز بپردازد.
به گزارش بانکی دات آی آر، نرخ بهره پایینتر امکان دریافت وام و خرید منزل و اتومبیل توسط مردم را آسانتر میکند
خرید منزل تقاضا برای سایر مایحتاج از قبیل مبلمان و وسایل خانگی را بالا برده و به رشد و رونق اقتصادی کمک میکند
نرخ بهره پایینتر یعنی اینکه مصرفکننده هزینه کمتری را بابت سود میپردازد و بقیه درآمد خود را صرف خرید کالا و خدمات میکند. کشاورزان، کارخانهداران و صاحبان سایر مشاغل برای سرمایهگذاری، ساخت و ساز و فعالیتهای خود راحتتر وام میگیرند. زمانی که نرخ بهره پایین بماند بازگشت سرمایه ارزش افزوده بیشتری را در سالهای آتی به همراه خواهد داشت. سرمایهگذاری در کار و تجارت بیشتر شده که رشد اقتصادی سریعتر، بهرهوری و رشد سریعتر اشتغال را در پی خواهد داشت.
به نظر نمیرسد که نرخ بهره بر پسانداز مردم تاثیری داشته باشد. با این حال بازده بیشتر، مردم را به پسانداز بیشتر تشویق میکند و در مقابل با وجود درآمد بیشتر برای عدهای موجب هزینه بیشتر برای برخی دیگر میشود بیشتر خرج میکنند
زمانی که نرخ واقعی بهره در آمریکا بیشتر از سایر کشورها باشد، سرمایههای بیشتری به این کشور روی خواهند آورد و ارزش دلار بیشتر میشودبهره» عبارت است از سهم یا اجرت سرمایه از حاصل تولیدی که این سرمایه در آن ذیمدخل بوده است. این قلم نه فقط شامل بهره سرمایه پولی شخص کارفرما است، بلکه شامل بهره سرمایههای استقراضی نیز هست. در اقتصاد، بهره متعلقه به سرمایهگذاریهای تولیدی و تجاری را اصطلاحا بهره طبیعی و در متون فنیتر آن را کارآیی نهایی سرمایه مینامند. بهره متعلقه به وجوه نقد افراد را بهره پولی میگویند.
«ربا» عبارت است از بهره از پیش تعیین شده. اگر پول یا مالی به کسی قرض داده شود و شرط گردد که وامگیرنده در سررسید، مبلغ یا درصد معینی علاوه بر اصل را تادیه کند، استقراض ربوی انجام شده و مطابق نص صریح قرآن کریم، این معامله حرام و باطل است.
از این رو، بهرهای که از پیش تعیین نشده باشد غیرشرعی نیست و در اسلام پذیرفته شده است. تمامی نظام بانکداری فعلی کشور بر همین مفهوم مستقر است. سود علیالحساب (یا به عبارت درستتر بهره علیالحساب) که بانکهای ما به سپردههای مردم میپردازند و از وامخواهان اخذ میکنند بدان معنا است که بهره غیرثابت موردنظر بوده و چون از قبل تثبیت و تعیین نشده، از نظر شرعی بدون اشکال است.
«سود» سهم کارفرمایی است. دستمزد خدمات و خطرات کارفرمایی سود نامیده میشود. لذا نباید آن را با بهره، که سهم سرمایه است اشتباه کرد. اما، به دلیل ذهنیت منفی و نامساعدی که از ابتدای انقلاب نسبت به واژه بهره وجود داشت، در متن قانون عملیات بانکی بدون ربا و بخشنامههای بانکی، واژه سود به جای بهره بکار برده شد. سپردههای مردم نزد بانکها را مشمول سود دانستند درحالی که به سپردههای مردم بهره (علیالحساب) تعلق میگیرد. متقاضیان تسهیلات بانکی نیز باید در ازای استفاده از تسهیلات به بانکها سود بپردازند، درحالی که آنچه آنان پرداخت میکنند چیزی جز بهره نیست. نظام بانکی کشور باید به جای کمک به این خلط مبحث که ناشی از عوامزدگی بود، مفاهیم اقتصاد را به روشنی توضیح میداد که آنچه در اسلام تحریم شده، رباست که مترادف با بهره از پیش تعیین شده است. بهرهای که میزان آن از قبل شرط نشده باشد به لحاظ شرعی خالی از اشکال است.
بنابر این خیلی وقت ها که از نرخ سود بانک ها سوال می کنیم منظورمان بهره است که البته به دلیل تعریف اشتباه با یکدیگر اشتباه می گیریم.
منبع : http://banki.ir/bank-ha/22706