ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

اموال تامین اجتماعی حق‌الناس است نه بیت‌المال:

0

اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری:

اموال تامین اجتماعی حق‌الناس است نه بیت‌المال/کمیسیون تلفیق طرح ادغام را از دستور کار خارج کند .

اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با صدور بیانیه‌ای مخالفت خود را با پیش کشیدن طرح ادغام اعلام کرده‌است.

به گزارش ایلنا، اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با صدور بیانیه‌ای اعتراض خود را نسبت به تلاش‌های وزارت بهداشت برای دست‌اندازی به اموال کارگران در قالب طرح ادغام، اعلام کرده‌است.

متن این بیانیه به شرح زیر است: 

موضوع ادغام منابع بیمه‌ها که امروز به عنوان یکی از مهمترین دغدغه‌های جامعه بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی مطرح است، با اصرار وزارت بهداشت و کمیسیون بهداشت و درمان، علیرغم اینکه دولت محترم آن را در لایحه برنامه ششم درج نکرده در کمیسیون تلفیق شورای اسلامی مطرح است.

اینکه موضوع سلامت یک مقوله مهم و حاکمیتی است کسی شک ندارد. ولی مهم این است که ساز وکار دسترسی به استانداردهای سلامت چگونه باید باشد. اصولاً درمان براساس اصل ۲۹ قانون اساسی برعهده دولت است. به عبارت دیگر دولت باید از منابع عمومی و کمکهای مردمی نسبت به تأمین سلامت مردم اقدام کند. به این جهت دولت موظف است هزینه سلامت جامعه را در قالب ارقام کمی، محاسبه و سهم سرانه آن را اعلام و همه دست‌اندرکاران تأمین خدمات سلامت نسبت به تهیه منابع آن اقدام کنند و البته سهم دولت باید به شکل قابل اطمینانی در بودجه سالیانه دیده شود.

مسئله مهم دیگری که مطرح است پایداری منابع این بخش است که به استمرار اجرای سیاستهای حوزه سلامت تداوم می‌بخشد. شاید بزرگترین مشکل این حوزه موضوع منابع و مدیریت و نظارت باشد. از منظر منابع هیچ شکی نیست که سهم و آورده دولت از منابع عمومی کافی نیست و دولت محترم باید اهتمام بیشتری در فراهم آوردن منابع مالی لازم داشته باشد. در بعد مدیریت و تولیت سیاستگذاری قطعاً دستگاه حاکمیتی یعنی وزارت بهداشت رکن اصلی است همانطور که در سیاستهای کلی در حوزه سلامت آورده شده است متأسفانه به دلیل عدم تفکیک حوزه‌های مختلف نظام سلامت در کشور ما تقریباً هیچگاه به تحقق اهداف سلامت نرسیده‌ایم چرا که تولیت و سیاستگذاری، مجری و تولیدکننده خدمت و نظارت و ارزشیابی متأسفانه در یک دستگاه تجمیع شده و به لحاظ حفظ منافع بخشی، جهتگیری فعالیت‌ها را از سایر اهداف دور کرده است.

امروز وزارت بهداشت مبتکر و ارائه دهنده طرح تحول سلامت که قرار بود به کم کردن سهم هزینه‌های درمان از جیب مردم کمک کند نزدیک به ۳۰،۰۰۰میلیارد تومان مازاد بر بودجه‌های سالیانه هزینه کرده و فقط توانسته نزدیک به ۱۰% از پرداخت‌های مردم را کم کند و به دلیل افزایش تهاجمی سهم پزشکان و هتلینگ بیمارستانها تا مرز ۱۸۰% طی یک مصوبه در سال ۹۳همه بودجه و منابع موجود و آورده‌های سازمان‌های بیمه‌ای دخیل در این حوزه را مصرف کرده و امروز دولت با کسری ۸۰۰۰میلیارد تومان تعهدات بالقوه مواجه می‌باشد که مجبور است در قالب انتشار اوراق قرضه آن را تأمین کند.

 این فشار هزینه به اینجا ختم نمی‌شود چراکه این هزینه‌ها ادامه دارد و به دلیل عدم انطباق با منابع باید بیم ورشکستگی مراکز درمانی و سازمانهای بیمه‌گر می‌رود. در این راستا وزارت بهداشت با هدف تأمین بخشی از کسری نقدینگی خود، چشم به منابع درمان سازمان تأمین اجتماعی دوخته، درحالی که این سازمان در راستا و همراهی با وزارت بهداشت تاکنون همه گونه همکاری کرده و تعهدات این طرح را با داشتن محدودیت مالی در حد بضاعت پرداخت کرده است. آمار نشان می‌دهد که هزینه‌های این طرح طی دوسال گذشته ۱۷۰۰۰میلیارد تومان از منابع سازمان را مصرف کرده است که اساساً به واسطه مواد ۲۶ و ۲۹ قانون برنامه پنجم توسعه، سازمان نباید آن را پرداخت می‌کرد که این اقدام در جای خود محل پرسش است. ادامه چنینن وضعیتی برای سازمان امکان‌پذیر نیست چراکه منابع درمان سازمان از محل ۲۷/۹ حق بیمه وصولی و ۲% حقوق بازنشستگان تأمین می‌شود و قانوناً نمی‌توان بیش از این هزینه کرد.

به همین جهت اقدام اخیر یعنی ادغام منابع از نظر کارگران و بازنشستگان به دلیل عدم تناسب با سایر منابع و اینکه اساساً این منابع از جنس حق الناس می‌باشد و نه بیت‌المال، امکان پذیر نیست و اعتراضات جامعه کارگری را در پی دارد مضافاً اینکه آورده قشرهای مختلف جامعه را در طرح از وزن یکسانی برخوردار نیست و ابهامات دیگری که باید در زمان معقول‌تری به آن پرداخته شود مجموعاً نشان می‌دهد که کمیسیون محترم تلفیق باید این طرح را از دستور کار خارج کند تا در زمانی مناسب دولت محترم با همکاری سایر دستگاه‌ها و سازمانهای دخیل در این طرح بشکل جامع و با درنظر گرفتن همه فرصت‌ها و تهدیدهای چنین طرحی آنرا در قالب یک لایحه جامع به مجلس محترم ارائه نمایند. جامعه کارگری جداً هشدار می‌دهد که تصویب چنین طرحی قطعاً عوارض اجتماعی شدیدی را دربرخواهد داشت و پوشش هزینه های آن غیر ممکن خواهد بود.

منبع : http://www.ilna.ir

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

Comments are closed.

رفتن به نوار ابزار