ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

مجلس، تامین اجتماعی را پرهزینه و ناکارآمد نکند:

0

نوربخش در نشست خبری:

مجلس، تامین اجتماعی را پرهزینه و ناکارآمد نکند/ از هر فرصتی برای شفاف‌سازی استفاده می‌کنم .

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه قبل از آنکه پزشک باشم خود را کارمند سازمان تامین اجتماعی می‌دانم، گفت: با منطق و استدلال اثبات می‌کنیم که ادغام درمان سازمان تامین اجتماعی به زیان کشور است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدتقی نوربخش در نشست خبری صبح امروز خود در پاسخ به سوال ایلنا، گفت: پیش از آنکه پزشک باشم به مدت ۲۶ سال در بخش‌های مختلف سازمان تامین اجتماعی کار کردم و به استناد تجربیاتی که به دست آوردم در مقام یک کار‌شناس، ناکارآمدی ادغام منابع درمان سازمان تامین اجتماعی در نظام بیمه سلامت را یادآور می‌شوم.

تصمیم کمیسیون تلفیق به زیان بیمه شدگان تامین اجتماعی و  جامعه است

او ادامه داد: بنده، پزشکی هستم که پزشک به حرفه خود افتخار می‌کند اما همواره اولویت خدمات‌رسانی خود را برای سرویس‌دهی به کارگران و دیگر بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی قرار دادم بنابراین با منطقی علمی و مستدل و به دور از هر گونه حب و بغض احساسی معتقدم تصمیم کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی برای تجمیع منابع درمانی سازمان تامین اجتماعی به زیان مشترک بیمه شدگان تامین اجتماعی و همه بخش‌های مختلف جامعه است.

از هر فرصتی برای شفاف‌سازی استفاده می‌کنم

نوربخش ادامه داد: فردا روزی است که کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی به پیشنهاد اعضای کمیسیون بهداشت موضوع ادغام منابع درمانی سازمان تامین اجتماعی در نظام سلامت ایرانیان را بررسی خواهد کرد. اگر چه می‌دانم که نمایندگان مجلس با درایت کافی در خصوص این مساله مهم تصمیم‌گیری خواهند کرد اما وظیفه خود می‌دانم در این خصوص از هر فرصتی برای شفاف سازی و بیان حقیقت استفاده کنم.

ساختار ۶۰ ساله سازمان تامین اجتماعی با تصمیم مجلس بر هم خواهد خورد

مدیرعامل سازمان تامین با تاکید بر اینکه در لایحه پیشنهادی دولت هیچ اشاره‌ای به ادغام منابع درمان سازمان تامین اجتماعی در سازمان بیمه سلامت نشده، افزود: ظاهرا نمایندگان مجلس و به ویژه اعضای کمیسیون بهداشت بر اساس شرح وظایف قانونی خود پیشنهاد این موضوع را مطرح کردند اما باید بگویم که در صورت تصویب این پیشنهاد، آن‌ها ساختاری که از ۶۰ سال قبل در سازمان تامین اجتماعی با عنوان فراگیر‌ترین صندوق بیمه‌های اجتماعی حاکم بوده بر هم خواهد خورد و قطع یقین دامنه تبعات منفی این تغییر قانونی از حلقه بیمه‌شدگان سازمان فراگیر‌تر خواهد بود.

ساختارهای پرسابقهٔ کارآمد، فدای برنامه‌های کوتاه‌مدت نشوند

او با طرح ا ین موضوع که اصولا در نگارش متون قانونی هرگز ساختارهای قانونی قدیمی، کارآمد و پرسابقه فدای برنامه‌های موقت و کوتاه‌مدت نمی‌شوند، افزود: به پیشنهاد کمیسیون پزشکی مجلس قرار است ساختاری که از سال‌های خیلی دور تاکنون بر تنظیم فعالیت‌های درمانی سازمان تامین اجتماعی حاکم بوده است، تغییر کند. این در حالی است که پیش‌تر دولت اعلام کرده بود که تصمیم‌گیری در خصوص چنین مساله‌ مهمی نیازمند یک لایحه مستقل و جداگانه دارد و نمی‌توان آن را در قالب مجموعه لایحه قانون برنامه ششم توسعه مطرح کرد.

انسجام سازمان تامین اجتماعی با تصمیم کمیسیون بهداشت لطمه می‌خورد

نوربخش با بیان اینکه پیشنهاد ادغام منابع درمان تامین اجتماعی باعث افزایش ریسک بیمه‌های درمانی به افراد جامعه می‌شود، افزود: واقعیت این است که هم در اسناد بالادستی و هم در قانون برنامه پنجم توسعه استقلال مالی و اداری بخش‌های مختلف سازمان تامین اجتماعی از جمله صندوق درمانی این سازمان به رسمیت شناخته شده است و موضوعی که قرار است که در جلسه فردای کمیسیون تلفیق تصمیم‌گیری شود، می‌تواند به انسجام و یکپارچگی ساختار سازمان تامین اجتماعی و به ویژه صندوق درمانی این سازمان لطمه بزند.

او با بیان اینکه مبنای صحبت‌هایش مستندات علمی است که بر اساس تجربه جهانی به دست آمده است، افزود: حتی در مناسبات بیمه‌های بازرگانی نیز به این مساله توجه می‌شود که صندوق‌های بیمه درمانی برای ارائه خدمات مختلف به جامعه بیمه‌شدگان باید در چارچوب‌های معین قانونی فعالیت کنند.

تامین اجتماعی نباید بودجه‌بگیر دولت شود

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با یادآوری بر این نکته که سازمان تامین اجتماعی از زمان تاسیسش در سال ۱۳۳۲ تاکنون بدون کوچک‌ترین کمک مالی از سوی دولت به فعالیت‌های مستمر خود در حوزه‌های مختلف بیمه‌های درمانی بازنشستگی و… ادامه د اده است، افزود: در صورتی که نمایندگان مجلس در کمیسیون تلفیق با پیشنهاد ادغام منابع درمانی این سازمان موافقت بکنند سازمان تامین اجتماعی با ۶۳ سال استقلال مالی به یک سازمان وابسته و بودجه‌بگیر از دولت مبدل خواهد شد.

تضمینی برای عدم ایجاد مشکلات جدید در تامین اجتماعی وجود ندارد

او در توضیح این مساله گفت: دولت جدا از تعهدات مالی که نسبت به سازمان بیمه سلامت دارد، متعهد شده مبلغ ۸ هزار میلیارد تومان دیگر بابت رفع کمبود منابع این سازمان پرداخت بکند. تازه در صورتی که این اتفاق بیفتد که گفته می‌شود این سازمان برای ارائه خدمات به ۶ هزار میلیارد تومان دیگر ا عتبار مالی نیاز دارد. حال در چنین شرایطی وقتی منابع مالی صندوق درمان سازمان تامین اجتماعی در این سازمان ادغام می‌شود چه تضمینی وجود دارد که سازمان تامین اجتماعی نیز با مشکل مالی روبرو نشود؟

تجربه ناموفق ادغام منابع درمانی، یک‌بار پیش از قبل از انقلاب وجود دارد

نوربخش با بیان اینکه در حال حاضر مراکز درمانی و بیمارستانیِ متعلق به سازمان تامین اجتماعی تامین‌کننده قسمت اصلی نیازهای درمانی مجموع بیمه‌شدگان سازمان هستند، افزود: سال‌های قبل از انقلاب یک بار موضوع ادغام منابع درمانی را تجربه کردیم و ناکارآمدی‌های آن را تا سال‌های پایانی جنگ تحمل کردیم. حالا جالب است که دوباره می‌خواهند با نادیده گرفتن موضوع ادغام درمان سازمان تامین اجتماعی شرایط را به آن سال‌ها باز گردانند؛ یعنی شرایط به آن سال‌ها که کارگران از خدمات درمانی سازمان تامین اجتماعی رضایت مطلوب را نداشتد باز گرد!

نایب رییسی مجمع عمومی اتحادیه جهانی تامین اجتماعی، بخاطر کارآمدی به ایران داده شد

مدیرعامل تامین اجتماعی در ادامه افزود: واقعیت این است که با وجود همه مشکلات مقررات قانون تامین اجتماعی ایران همچنان از کارآمدی بالایی برخوردار است که حتی مسولان اتحادیه جهانی تامین اجتماعی ISAA در جریان سفر اخیر خود به ایران نظام تامین اجتماعی ایران را یکی از کارآمد‌ترین مقررات حاکم بر کشورهای مختلف جهان دانستند و به همین دلیل تصمیم گرفتند سمت نائب رییسی مجمع عمومی پیش روی این اتحادیه را برای جمهوری اسلامی ایران در نظر بگیرند.

تامین اجتماعی از سال  ۱۳۰۹ تاکنون مستقل بوده است

او با یادآوری این نکته تاریخی که سنگ بنای صندوق‌های بیمه‌های اجتماعی نخستین بار در سال ۱۳۰۹ و با تاسیس صندوق بیمه درمانی کارگران طرق و شوارع بنا نهاده شد، افزود: حقیقت است که در ادامه فعالیت این صندوق سازمان تامین اجتماعی به شکل فراگیر امروزی ایجاد شد و تا به امروز این سازمان به صورت مستقل به ارائه فعالیت مشغول بوده است؛ چنانچه معادل ۳۰ درصد بودجه عمومی کشور در این سازمان برای ارائه خدمات درمانی هزینه می‌شود و تمامی این مبلغ بدون کوچک‌ترین کمک از سوی دولت تامین اعتبار می‌شود.

مجلس، تامین اجتماعی را به موسسه‌ای پرهزینه، ناکارآمد و وابسته به دولت تبدیل نکند

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با یادآوری اینکه در بحث ادغام منابع درمان سازمان تامین اجتماعی حتی مجلس گذشته در قالب قانون برنامه پنجم توسعه استدلال مالی و اداری سازمان تامین اجتماعی را به درستی محترم شمرد، افزود: تصمیمی که هم اکنون بر روی میز کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی مطرح است هم از نظر حقوقی هم از نظر اقتصادی و هم از نظر شرعی دارای نکات مبهم و ایرادهای فراوانی است که می‌تواند سازمان تامین اجتماعی را به یک موسسه پرهزینه ناکارآمد و وابسته به دولت تبدیل کند. بنابراین انتظار ما از نمایندگان مجلس این است که در چارچوب انجام وظیفه نمایندگی خود با درایت تصمیم‌گیری بکنند و اجازه ندهند تا در قالب یک قانون موقت پنج ساله، یک ساختار اداری کارآمد و با قدمت از بین برود.

هیچ وابستگی مالی به دولت نداریم

نوربخش با تاکید بر اینکه در سازمان تامین اجتماعی شرایط محاسبه و حق پرداخت حق بیمه با شرایط حاکم در سایر صندوق‌های بیمه متفاوت است، افزود: سازمان تامین اجتماعی تمامی هزینه‌ها را از محل حق بیمه پرداخت شده کارگران دریافت می‌کند و مانند سایر صندوق‌ها به بودجه عمومی دولت هیچ وابستگی ندارد، چراکه در صندوق‌های یاد شده تنها بخشی از حق بیمه از محل درآمد فرد پرداخت شد و مابقی از محل بودجه عمومی دولت تامین اعتبار می‌شوند.

در صورت ادغام، از فعالیت اصلی خود باز‌می‌مانیم

مدیرعامل تامین اجتماعی افزود: در صورتی که این ادغام صورت بگیرد سازمان تامین اجتماعی از انجام فعالیت اصلی خود که همانا ایجاد امنیت اجتماعی است باز می‌ماند و این اتفاق می‌تواند از نظر ایجاد ناامنی اجتماعی با تخلفاتی که در زمان دولت گذشته در این سازمان اتفاق افتاد برابری بکند.

منبع : http://www.ilna.ir

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

Comments are closed.

رفتن به نوار ابزار