ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

کلید فساد بانک ملت در پرونده‌های معوقات کلان نهفته است :

0
چرا مسئولان دولتی در رابطه با پرونده فساد بانک ملت سکوت اختیار کرده‌اند؟
با وجودی که هفته‌ها از افشای فساد در بانک ملت توسط دادستان تهران می‌گذرد، نه تنها هنوز مقامات دولتی به عنوان مسئول بخش پولی و مالی کشور و همچنین سهامداران عمده بانک ملت که دولت، سهام عدالت و…
نویسنده : هادی غلامحسینی
با وجودی که هفته‌ها از افشای فساد در بانک ملت توسط دادستان تهران می‌گذرد، نه تنها هنوز مقامات دولتی به عنوان مسئول بخش پولی و مالی کشور و همچنین سهامداران عمده بانک ملت که دولت، سهام عدالت و مجموعه‌هایی چون شرکت سرمایه‌گذاری صبا تأمین و سازمان تأمین اجتماعی هستند در این رابطه شفاف‌سازی نکرده‌اند بلکه تبلیغات این بانک در یک شبکه ماهواره‌ای هم به سؤالات مردم افزوده است و باید شفاف‌سازی شود.

به گزارش «جوان»، بانک ملت با نماد وبملت در بورس اوراق بهادار شناخته می‌شود که این روزها حواشی بسیاری از جمله فساد، تغییر مدیرعامل، ارسال نامه چهار بندی بانک مرکزی آن هم در دقیقه ۹۰ به مجمع این بانک را به دنبال خود داشته است و در این بین سهامداران بانک، سپرده‌گذاران و همچنین کارکنان خود بانک ملت از حواشی شکل گرفته پیرامون این بانک بورسی اصلاً رضایت ندارند. چندی پیش بود که محمود جعفری‌دولت‌آبادی دادستان تهران از فساد ۸۰۰میلیاردی در بانک ملت خبر داد که دو زن ۶۰۰ میلیارد آن را به یغما برده بودند و اخیراً نیز وی از بازداشت پنج نفر در پرونده بانک ملت و پرداخت حدود هزار میلیارد تومان در پرونده برخلاف مقررات و بازگشت و توقیف ۷۰۰ میلیارد تومان خبر داد و گفت که بازپرس رسیدگی‌کننده و ضابطان مرتبط، اقدامات مؤثری صورت داده‌اند، اما بخشی از وجوه در خارج از کشور است و تلاش گسترده برای اعاده آن در دست اقدام است.

کلید اسرار پرونده بانک ملت
به نظر می‌رسد کلید اسرار فساد در پرونده بانک ملت عمدتاً به دو حوزه «معوقات بانکی»و همچنین «بین‌المللی و ارزی» مربوط می‌شود که دادستان عمومی و انقلاب تهران روز یک‌شنبه سوم مرداد ماه ۹۵ گفته بود موضوع پرونده بانک ملت مربوط به جابه‌جایی ۸۰۰ میلیارد تومان است و چند متهم در خارج از کشور به سر می‌برند.

زن هندی در پرونده وجود نداشت
گویا در این پرونده بانک ملت دو زن حضور دارد که حدود ۶۰۰ میلیارد تومان از پول بیت‌المال را با خود از کشور خارج کرده‌اند، در این میان اگرچه در ابتدا گفته شد که یکی از این دو زن حاضر در پرونده هندی است اما بعدها خبرهایی در رسانه‌ها قرار گرفت که هر دوی این زن‌ها ایرانی هستند و یکی از این زن‌ها نسبت فامیلی با یکی از بزرگ‌ترین بدهکاران بانکی به بانک ملت دارد، حال اگر این موضوع صحت داشته باشد به نظر می‌رسد احتمال دارد با بررسی پرونده بدهکاران کلان بانک ملت حقایق زیادی افشا شود.

سکوت مسئولان دولتی
در این میان، به رغم آنکه هفته‌ها از وقوع فساد ۸۰۰ میلیارد تومانی در بانک ملت می‌گذرد، مسئولان دولتی و مدیرعامل کنونی و اعضای هیئت مدیره و سهامداران عمده بانک ملت مانند شرکت سرمایه‌گذاری صبا تأمین، سازمان تأمین اجتماعی در رابطه با فساد شکل گرفته در بانک ملت همچنان سکوت اختیار کرده‌اند و سؤالات فراوانی در مورد این فساد دارند که در رأس این سؤالات چگونگی اعطای مبالغ میلیاردی به متهمان و خروج آنان از کشور است و اینکه این افراد از ناحیه چه افرادی در داخل و خارج از بانک حمایت می‌شدند.
در این مقال قصد قضاوت نداریم چراکه قضاوت کردن هم علم می‌خواهد و هم اینکه باید به تمامی مدارک و شواهد و جوانب امر آگاهی داشت اما قصد داریم با دید ژورنالیستی سؤالاتی که پیرامون پرونده بانک ملت مطرح است را انعکاس دهیم که بسیاری از این سؤالات را در کامنت‌های مردم ذیل اخبار مربوط به این پرونده می‌توان مشاهده کرد.

مشکل در حوزه اعتبارات و ارزی است
بانک ملت هم باید همانند سایر بانک‌ها در حوزه ۱- حوزه اعتباری، بین‌الملل و ارز و سرمایه‌گذاری و شرکت‌ها آسیب‌شناسی عمیقی از نیمه دوم دهه ۸۰ انجام دهد.
حوزه اعتباری از بخش‌های اصلی عملکردی هر بانک است، بدین ترتیب حال جا دارد هادی اخلاقی مدیرعامل جدید بانک ملت که قاضی سراج رئیس کل سازمان بازرسی کل کشور نیز به شکل تلویحی وی را نیز نجومی‌بگیر معرفی کرده بود، نگاهی به سرفصل معوقات لاوصول منتقل که باعث زیان بانک شده‌اند، انداخته و توضیح دهد که اشخاص حقیقی و حقوقی که از بانک تسهیلات گرفته‌اند دقیقاً چه سالی و در دوران مدیر عاملی چه شخصی بر بانک ملت و از کدام منطقه و ناحیه و شعبه این تسهیلات کلان معوق‌شده را اتخاذ کرده‌اند و ببیند این افراد هم اکنون در بانک ملت سمت دارند یا خیر، چراکه این افراد باید به سؤالات زیادی پاسخ دهند که این سؤالات دغدغه ملت ایران است.

در این بین گروه مالامیری که در رسانه‌ها گفته شده بدهی‌های معوقی بالغ بر چندین هزار میلیارد تومان دارد که حدود ۴۰۰میلیارد تومان آن فقط بدهی به بانک ملت است، باید مشخص شود این فرد با توصیه و کمک و مماشات چه افرادی توانسته است تسهیلات نجومی را دریافت کند و در این بین بانک ملت باید توضیح دهد تاکنون برای باز پس‌گیری پول خود از شب‌دوست مالامیری دقیقاً چه اقدامی به عمل آورده است؟

فاسدان را شناسایی کنید
گفتنی است در حوزه بین‌الملل و ارزی بانک‌ها متأسفانه از زمان شروع تحریم‌های بانکی کشور و تضعیف سازمانی این حوزه، هیچ‌گونه نظارت تخصصی و فنی بر این حوزه اعمال نشده و مسئولان بانک ملت همچون سایر بانک‌ها با اتکا بر موضوع تحریم‌ها سعی کردند با عملیات شرکت‌های صرافی و سایر شرکت‌های پوششی نسبت به تأمین نیازهای ارزی مشتریان بانک اقدام کنند که به تدریج این عملیات از کنترل حسابرسی خارج شد. در این میان، مدیرعامل کنونی بانک ملت باید پاسخ دهد که چنانچه مطالبات معوق ارزی به صورت واقعی رسیدگی و در سرفصل مطالبات گنجانده شوند مطالبات بانک از رقم ۷ درصد فعلی به چند درصد افزایش خواهد یافت؟!

مشکل در دوبی است؟
موضوع بسیار مهم عمده بانک‌ها در حوزه بین‌الملل ایجاد شرکت‌های صرافی و پس از آن شرکت‌های تراستی در ایران و امارات یا سایر نقاط به منظور تأمین نیازهای ارزی مشتریان بانک در خارج از کشور بود که این امر در زمان تحریم‌ها بسیار باب شد و چون باید برخی از اقدامات در این حوزه برای در امان ماندن از تحریم مخفیانه انجام می‌شد، این حوزه به شدت مورد سودجویی افرادی فاسد قرار گرفت که متأسفانه به دلیل بررسی نکردن عمیق رویدادهای ارزی بانک‌ها طی سال‌های تحریم، بسیاری از این افراد فاسد همچنان در سمت‌های بالای بانکی حضور دارند که بررسی این مورد یکی از الزامات فسادزدایی از شبکه بانکی کشور است.

گفتنی است چندی پیش نیز روابط عمومی بانک ملت تخلف را مربوط به ارائه خدمات در حوزه ارزی و خارجی عنوان کرده بود که به نظر می‌رسد ریشه فساد در مکانی چون دوبی است و باید دید مبادلات و معاملات بانک ملت با این مکان به چه شکل بوده است. حال مدیر عامل کنونی بانک ملت باید توضیح دهد فعالیت‌های صرافی و نقل و انتقالات ارزی این بانک توسط کدام شرکت یا شرکت‌ها در داخل و خارج از کشور (به ویژه دوبی، ترکیه) انجام می‌گرفته است و حجم مبادلات ارزی چقدر بوده است و چه افرادی این شرکت‌ها را مدیریت می‌کردند و از طرف دیگر افرادی که پول‌های بانک ملت را به یغما برده‌اند، دارای ضمانتنامه تعهد پرداخت از طرف یک بانک معتبر بوده‌اند یا خیر؟

http://javanonline.ir/fa/news/815876

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

Comments are closed.

رفتن به نوار ابزار