ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

ادعای خروج از رکود چرا در اقتصاد و تولید دیده نمی‌شود؟

0
مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور می‌گوید رکود، دیگر بیماری اقتصاد ایران نیست.
به گزارش مشرق، مسعود نیلی در نشست اتاق بازرگانی گفته است: «در حال حاضر بیماری کشور دیگر رکود نیست بلکه رشد پایین اقتصادی است و در صورتی که دولت را به سمتی ببریم که اقتصاد دارای رکود است سیاست‌گذاری‌ها نیز به سمت کارهای کوتاه‌مدت سوق پیدا می‌کند.»
وی گفت: «باید در نظر داشت نخستین پدیده موثر بر رشد اقتصاد کشور، رفع تحریم‌ها و آغاز برجام بوده است. عامل دیگر افزایش ۵۰ درصد ارزش افزوده تولید نفت کشور است که سهم بسزایی در رشد ۴/۴ درصدی اقتصاد ایران در سال جاری داشته است.»
او ادامه داد: «بنابراین به دلیل آنکه اجرای برجام با کاهش قیمت جهانی نفت همزمان شد، آثار توافق هسته‌ای تا حدود زیادی در تاریکی مانده است.»
نیلی با طرح این پرسش که آیا رشد اقتصادی سال ۱۳۹۵ تداوم خواهد یافت، گفت: «به طور حتم اثر نفت در رشد ارزش افزوده اقتصاد در سال ۱۳۹۵ در سال ۱۳۹۶ ادامه نخواهد یافت. از نظر بودجه نیز باید بگویم، امسال بیشترین رشدها در بودجه حاصل شده است.
در این بزنگاه موضوعی که باید مورد توجه قرار دهند، این است که اکنون بیماری اقتصاد ایران رکود نیست بلکه رشد پایین است. ما باید مانند پزشکان از بیماری تشخیص درستی داشته باشیم تا بتوانیم درمان درستی ارائه دهیم. اگر مدام از عنوان رکود استفاده کنیم، سیاستگذار را به سوی اتخاذ اقدامات و سیاست‌های کوتاه‌مدت برای خروج از رکود سوق می‌دهیم. در حالی که من می‌خواهم بگویم مسئله اقتصاد ایران، مسئله جدی‌تری است. بیماری رشد پایین می‌تواند عمیق‌تر از رکود باشد و سال‌ها اقتصاد ما را گرفتار کند. رشد پایین نیازمند اتخاذ سیاست‌های بلندمدت و بنیادی برای اصلاح است.»
مشاور رئیس‌جمهور به شکل غیرمستقیم اذعان می‌کند که رشد مدعایی، رشد با کیفیتی نیست و عمدتا معطوف به افزایش فروش نفت است. قطعا اقتصاددانان، افزایش فروش نفت را نشانه خروج از رکود و رونق و رشد اقتصادی تلقی نمی‌کنند، ضمن اینکه سقوط قیمت نفت از ۱۰۰ دلار به ۳۰ تا ۴۰ دلار در اثر توافق برجام و ثبات بازار، آسیب‌های بزرگی بر درآمدهای کشور زد و در واقع هم‌اکنون باید ۲/۵ برابر دو سه سال پیش نفت بفروشیم تا همان درآمد را به دست آوریم.
به نوشته روزنامه اعتماد کارشناسان اقتصادی با تردید به نرخ رشد ۴ درصدی می‌نگرند و منتقدان معتقدند نرخ رشد مورد ادعا ناشی از افزایش تولید و بهره‌وری نیست، بلکه مربوط به فروش نفت است.
مسعود خوانساری، رئیس اتاق تهران، در این جلسه با اشاره به رشد ۴/۴  درصدی اقتصاد در فصل بهار و تداوم مشکلات موجود، گفت: «هنوز چالش‌های عمده‌ای در حوزه اقتصاد مشاهده می‌شود؛ از جمله اینکه همچنان بنگاه‌های اقتصادی کشور با کمبود منابع مالی به ویژه در زمینه سرمایه در گردش مواجه هستند. چالش فروش و کمبود تقاضا در اکثر محصولات نیز وجود دارد و کارخانجات مطابق ظرفیت اسمی خود فعالیت نمی‌کنند.»
مسعود خوانساری در ادامه به مشکلات صنعت ساختمان هم اشاره کرد و گفت: «بخش ساختمان و سرمایه‌گذاری در این بخش همچنان در رکود به سر می‌برد. صنایع مرتبط با ساختمان کماکان در رکود قرار دارند.»
گفتنی است ادعای مشاور رئیس‌جمهور مبنی بر خروج از رکود در حالی است که دولتمردان سال ۹۳ نیز مدعی بودند از رکود خارج شده‌ایم اما سال گذشته و حتی تیرماه امسال حتی امثال آقای روحانی اذعان کردند ما مشکلی به نام رکود داریم.

مسعود نیلی از جمله سیاست‌گذاران دولت سازندگی است، دولتی که رکورد تورم ۴۹/۴ درصد را در کارنامه خود دارد.

منبع: کیهان
 http://www.mashreghnews.ir/fa/news/640101

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

Comments are closed.

رفتن به نوار ابزار