ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

تعاون حال خوبی ندارد:

0

گزارش تسنیم به مناسبت هفته تعاون/

تعاون حال خوبی ندارد/ سهم تنها ۷ درصدی بخش تعاون از اقتصاد.

۱۰سال است که سهم تعاون از اقتصاد تغییر نکرده است و دولت یازدهم نیز با طرح ۷برنامه کاربردی هم موفق به افزایش سهم این بخش نشد. آنچه از وضعیت اقتصادی این روزها عاید بخش تعاون شده است رکود است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم،۱۰ سالی است که سهم تعاون در اقتصاد ۵ درصد و در بهترین حالت ۷درصد بیان می شود. اکنون با گذشت ۱۰سال از این تاریخ هنوز سهم تعاون از اقتصاد  با وجود راهکارهای متعدد تغییر نکرده است.

سهم این بخش در حالی چندین سال است که ۵تا۷ درصد بیان می‌شود که مطابق برنامه سند چشم‌انداز ۱۴۰۴سهم این بخش باید به ۲۵ درصد برسد. حال به نظر می‌رسد با سکون و رکود بخش تعاون در کشور این سهم هیچ‌گاه محقق نشود که این واقعیت را می‌توان عقب ماندن از اهداف پیش‌بینی شده تعبیر کرد.

با وجود اینکه تعاون به عنوان رکن سوم اقتصادی کشور تلقی می‌شود، اما امروز شاهد تعطیلی یکی پس از دیگری تعاونی‌ها به دلیل مشکلات متعدد هستیم. در حالی که برخی امروز اعلام می‌کنند حدود ۲۵ درصد تعاونی‌های کشور غیرفعال هستند.

سیدحمید کلانتری،معاون وزیرتعاون،کار و رفاه اجتماعی  با اشاره به اینکه سهم تعاون در حال حاضر ۶درصد است،  می گوید: در صورت فراهم شدن امکانات و زیر ساخت‌ها، منابع مالی و بانکی سهم بخش تعاون از اقتصاد ملی در برنامه ششم توسعه کشور از حدود ۶ درصد فعلی به میزان بیشتر و نزدیک به ۲۵درصد می‌رسد.

وی درباره وضعیت فعالیت تعاونی های راکد بیان می کند: در گذشته تعریف غلط از فعالیت تعاونی ها در آمارها ایجاد شد که نشان می داد برخی از تعاونی ها راکد و یا غیر فعال هستند. اما واقعیت این است که برخی به دلایلی اقدام به ثبت یک شرکت تعاونی  یا حتی خصوصی می کنند اما کار ادامه نمی یابد و شرکتی اساساً شکل نمی گیرد.

معاون وزیر کار اظهار می‌کند: تعاونی ها چون به سرمایه اعضاء متکی هستند نسبت به بخش خصوصی از تاب آوری بیشتری در اقتصاد برخوردارند و پایداری بالاتری دارند؛ در عین حال مشکلات فضای کسب و کار بر رونق فعالیت بخش تعاون نیز سایه افکنده است. شرکت های تعاونی در ایران در ۱۱۰ گرایش فعال بوده و با توجه به تنوع گرایش ها بخش تاثیرگذاری در تحقق اقتصاد مقاومتی هستند.

وی با اشاره به فعالیت ۱۰۰ هزار تعاونی در کشور، می افزاید: همچنین در حال حاضر شرکت‌هایی با سهامی خاص افتتاح شده‌اند ولی هنوز فعالیت خود را شروع نکرده‌اند.

ارتقای سهم بخش تعاون مطالبه اصلی تعاونگران در برنامه ششم توسعه است. تا جایی که آنها انتظار داشتند دولت تمام تلاش خود را برای ارتقای سهم بخش به کار گیرد.این آرزو از جایی نشأت می‌گیرد که سهم تعاون در برنامه پنجم نیز هنوز محقق نشده است. ماده ۹۲ قانون پنجم توسعه که اشاره بر واگذاری های ۳۰ درصدی شرکت های دولتی به بخش تعاون دارد از مواردی مهمی است که در برنامه پنجم توسعه مغفول ماند.

بهبود ارزش افزوده سرمایه‌گذاری بخش تعاون، ارزش افزوده ناشی از ارتقاء بهره‌وری، ارزش افزوده بنگاه‌های اقتصادی، سرمایه‌گذاری بخش تعاونی و تعداد شاغلان بخش تعاونی ۵ شاخص کمی برای تحقق سهم ۲۵ درصدی این بخش در سند توسعه تعاون است که تا کنون عملیاتی نشده است.

پس از روی کارآمدن دولت یازدهم بارها سید حمید کلانتری، معاون تعاون وزیر کار از برنامه ۷ گانه به منظور توسعه بخش یاد کرده است. «ترویج فرهنگ تعاون»، «توسعه مجموعه مدیریت تعاون به‌ویژه در حوزه نظارتی، «توسعه و تحکیم تعاملات شبکه‌ای در تعاون»، سه برنامه اول از برنامه تحول بخش تعاون است. «توسعه همکاری بین‌بخشی»، «تأمین منابع مالی مشوق‌ها»، «توسعه برند» و «بازار تعاونی» چهار بند دیگر برنامه‌هاست.

با وجود ۷برنامه کاربردی در این دولت‌ هم نه تنها این وضعیت بهبود نیافته است. بلکه شواهد نشان می‌دهد به دلیل عدم زیرساخت‌های لازم قرار است سهم بخش تعاون به عنوان رکن سوم اقتصادی چرا ثابت مانده است.

منبع : http://www.tasnimnews.com/fa/news/1395/06/13/1176622

شناسه خبر: ۱۱۷۶۶۲۲ سرویس: اقتصادی

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

Comments are closed.

رفتن به نوار ابزار