ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

سودهای کلان بانک‌ها به حساب‌های پوسیده:

0

بعد از گذشت مدت‌ها از تغییر نرخ سود بانکی در چند دوره، هنوز بسیاری از بانک‌ها نرخ سود حساب‌های قدیمی را به روز نکرده و همچنان ارقام بالا پرداخت می‌کنند. این برخلاف دستورالعمل بانک مرکزی بوده و ظاهرا مورد نظارت قرار نگرفته است.

به گزارش ایسنا، بر اساس دستورالعمل بانک مرکزی، بانک‌ها موظف هستند در هر دوره از تغییر نرخ سود بانکی سودهای پرداختی به حساب‌های قبلی را نیز با نرخ‌های جدید منطبق کنند.

این در حالی است که برای سود سپرده‌های روزشمار باید بلافاصله بعد از ابلاغ بخشنامه مصوبات جدید، تغییر انجام شده و طبق نرخ مصوب سود پرداخت شود. در مورد سپرده‌های مدت‌دار نیز نرخ قبلی تا زمان سررسید حساب پرداخت شده و در زمان قرارداد جدید باید سودهای قبلی حذف شوند.

با این حال در بین بانک‌ها، برخی این دستورالعمل را اجرایی نکرده و حتی بعد از گذشت سه سال از قراردادهای قبلی، نرخ‌ها همچنان بالا و بر اساس مصوبات گذشته پرداخت می‌شود. موردی که البته خاص سپرده‌های مدت‌دار نبوده و در روزشمار نیز به وفور دیده می شود. چون مشتری از سالهای قبل افتتاح حساب کرده، همچنان نرخ سود کوتاه مدت مربوط به زمان عقد قرارداد را دریافت می‌کند و بروز نشده است.

مشاهدات میدانی حاکی از آن است که سود روزشمار برخی حساب‌ها به ۲۲ درصد هم می‌رسد و در مورد سپرده‌های سالانه نیز چنین سودی وجود دارد. دلیل این موضوع نیز استمرار پرداخت سودهای قبلی از گذشته بود و با نرخ‌های جدید تغییر نکرده تا مبادا مشتری با کاهش سود دریافتی درخواست بستن حساب یا انتقال آن را مطرح کند.

به هر حال گرچه اجرای نرخ‌های سود بانکی در ماه‌های گذشته نسبت به یکی دو سال قبل و حتی پیش‌تر از شرایط بهتری برخوردار شده، ولی همچنان برخی بانک‌ها به شیوه‌های متفاوت سودهای بالا پرداخت می کنند. سودهایی که در سه سال پیش تصویب شده و چند دوره تغییر کرده‌ است.

این در حالی است که عدم اجرای سودهای مصوب در مورد حساب‌های کوتاه مدت بیشتر نمود دارد و با اینکه اکنون سود سالانه اکثر بانک‌ها همان ۱۵ درصد توافق و اجرا شده از اول تیرماه اعلام می‌شود، ولی در مورد کوتاه مدت و به ویژه روزشمار سودها حتی تا سطح سالانه پرداخت شده و برای حساب ‌های قبلی نیز تغییر نکرده است.

در این شرایط  تمایل مشتریان به حساب‌های کوتاه مدت با توجه به قابلیت برداشت در دوره، طبیعتا می تواند به سمت حساب‌های کوتاه مدت سوق پیدا کند. تایید این موضوع نیز تازه‌ترین ترازنامه منتشره بانک‌ها از سوی بانک مرکزی است.

بر اساس این گزارش، سرمایه‌گذاری مدت‌دار بانک‌ها تا پایان اردیبهشت ماه امسال با رشد چهار درصدی نسبت به پایان سال قبل به ۸۵۱ هزار میلیارد تومان رسیده است. از این مبلغ ۳۹۲ هزار میلیارد تومان مربوط به سپرده‌های کوتاه مدت و ۴۵۸ هزار میلیارد تومان به سرمایه گذاری بلندمدت تعلق دارد. بین دو گروه سرمایه‌گذاری، میزان رشد سپرده های کوتاه مدت با ۶.۱ درصد حدود سه برابر نسبت به سرمایه گذاری بلندمدت با ۲.۲ درصد بوده است. این استقبال نمی‌تواند، از سودهای متغیر و همسطح سودهای سالانه بانک‌ها برای سپرده‌های کوتاه مدت که شورای پول و اعتبار بر نرخ حداکثر ۱۰ درصدی آن برای روزشمار تاکید کرده است، بی تاثیر باشد.

منبع : http://www.isna.ir/news/95050105065

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

Comments are closed.

رفتن به نوار ابزار