ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

پرداخت حقوق چندین ده میلیون تومانی به اعضای هیات مدیره پالایشگاهی که وجود خارجی ندارد:

0

فارس گزارش می دهد:

پرداخت حقوق چندین ده میلیون تومانی به اعضای هیات مدیره پالایشگاهی که وجود خارجی ندارد.

سال گذشته اعضای هیات مدیره پالایشگاه بهمن گنو یا همان هرمز سابق حقوق های چندین ده میلیونی دریافت کردند. در صورتی که این پالایشگاه هنوز وجود خارجی ندارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس پالایشگاه هرمز که پیشتر قرار بود در مجاورت پالایشگاه ستاره خلیج فارس احداث شود با تصمیم وزارت نفت به جاسک رفت و به پالایشگاه بهمن گنو تغییر نام داد.

علت ساخت پالایشگاه هرمز در کنار پالایشگاه ستاره خلیج فارس استفاده از هیدروژن این پالایشگاه در فرایند گوگرد زدایی پالایشگاه هرمز بوده است که تا پیش از تغییر مکان نزدیک به ۱۵۰ میلیون دلار در آن هزینه شد.

براین اساس با تغییر مکان پالایشگاه عملا این هزینه بر باد هوا رفت و هیچ مسؤول وزارت نفت پاسخگوی این هزینه نیست.

پیگیری خبرنگار فارس حاکی از آن است که با تغییر محل ساخت پالایشگاه هرمز و انتقال آن به منطقه جاسک هنوز این پروژه متوقف است و از نظر عملیاتی پیشرفتی نداشته اما سال گذشته برای اعضای هیات مدیره پالایشگاه حقوق و مزایا ده ها میلیون تومانی در نظر می گیرند و باید تاکید کرد در واقع این حقوق و مزایا برای انجام فعالیت «هیچ» به این افراد تخصیص داده شده است.

به گزارش فارس دو سال قبل خبرگزاری فارس طی گزارشی خبر داد پالایشگاه نفت هرمز که قرار بود در ۱۰ کیلومتری بندر عباس و با ظرفیت پالایش ٣٠٠ هزار بشکه نفت خام فوق سنگین و در مجاورت پالایشگاه ستاره خلیج فارس ساخته شود بدون دلیل مشخصی به سواحل مکران منتقل خواهد شد.

احداث پالایشگاه هرمز که با مصوبه شورای اقتصاد صورت می گرفت قرار بود با هدف پالایش نفت میادین سروش ، نوروز و فروزان در مجاورت پالایشگاه ستاره خلیج فارس احداث شود.

پیگیری خبرنگار فارس حاکی از آن است که علل مختلفی منجر به احداث این پالایشگاه در کنار ستاره خلیج فارس شده بود که یکی از آنها استفاده از هیدورژن مازاد تولید شده در پالایشگاه ستاره خلیج فارس به منظور بهبود کیفیت فراورده های تولیدی در این پالایشگاه بود.

با نگاهی به گذشته یعنی زمانی که قرار بود پالایشگاه هرمز با مشارکت ۶۰ درصدی “پالایشگاه اسار” هند احداث شود، مقرر شده بود که این پالایشگاه با خوراک نفت فوق سنگین میادین سوروش و نوروز راه اندازی شود و پس از تغییراتی که در طراحی اولیه این پالایشگاه صورت گرفت، بدون آنکه فرایند مناقصه برگزار شود، سهام خارجی این پالایشگاه به شرکت تدبیر انرژی واگذار شد و ۴۰ درصد باقی مانده نیز در اختیار مجموعه شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی باقی ماند.

این گزارش حاکی است پس از این تغییرات، مجموعه پالایش و پخش فراورده های نفتی حدود ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه بابت انجام امور اولیه به منظور احداث این پالایشگاه صرف کرد و پس از آن نیز به دلیل اجرای قانون اصل ۴۴ و واگذاری سهام این پالایشگاه به بخش خصوصی ۲۰ درصد دیگر از سهام مجموعه شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی به صورت امانی به شرکت تدبیر انرژی رسید و در واقع این مجموعه صاحب سهام ۸۰ درصد از یک شرکت پالایشی بدون صرف هزینه شد.

همان طور که در ابتدای این گزارش آمد این پروژه به لحاظ زیر ساخت ایجاد شده و لزوم تلفیق با پالایشگاه ستاره خلیج فارس در جوار پالایشگاه خلیج فارس و در زمینی به مساحت حدود ۷۰۰ هکتار مکان یابی شد و الگوی تولید آن بر اساس نفت کوره صفر انتخاب و مراحل طراحی انجام شد.

پس از انجام اقدامات اولیه به منظور احداث این پالایشگاه ، وزارت نفت هر گونه تمدید خوراک را مشروط به انتقال پروژه به  جاسک می کند و مدیر عامل مجموعه تدبیر انرژی الزام جابجایی را عامل افزایش هزینه ها اعلام و در ازای دستور وزارت نفت درخواست جبران هزینه ها را از محل کاهش خوراک تا ۱۰ درصد قیمت فوب خلیج فارس کرد که مورد موافقت وزارت نفت قرار گرفت.

تخفیف ۱۰ درصدی در خوراک پالایشگاه هرمز در حالی صورت می گیرد که تخفیف خوراک پالایشگاه‌های فعلی و ستاره خلیج فارس ۵درصد فوب خلیج فارس است.

با انتقال پالایشگاه از بندرعباس به جاسک و مزیت تخفیف ۱۰ درصدی الگوی تولید نیز از صفر درصد نفت کوره به شصت درصد نفت کوره تبدیل و هزینه های انجام شده از جیب دولت بلا استفاده می شود، شرکت ملی پالایش و پخش با وجود ۲۰ درصد سهام تمام هزینه ها را می‌پردازد و حتی یک ساختمان را به عنوان آورده خود پیشنهاد می‌کند که این ساختمان بر اساس تکلیف قانونی باید به فروش رفته و منابع آن به خزانه دولت واریز می شد.

با توجه به اقدامات و تسهیلات بیش از اندازه که تاکنون برای این پالایشگاه انجام شده هنوز پالایشگاه بهمن گنو یا هرمز سابق نتوانسته است مراحل احداث اولیه خود را طی کند و این پروژه عملا مسکوت باقی مانده است.

این گزارش حاکی است علل مختلفی منجر به احداث این پالایشگاه در کنار ستاره خلیج فارس شده بود که یکی از آنها استفاده از هیدورژن مازاد تولید شده در پالایشگاه ستاره خلیج فارس به منظور بهبود کیفیت فراورده های تولیدی در این پالایشگاه بود.

از طرف دیگر خطوط لوله ۲۶ اینچ دریایی و همچنین خطوط انتقال فراورده به رفسنجان و از آنجا به تربت و در نهایت به مشهد نیز احداث شده بود، تا بتوان از این طریق فراورده های تولیدی پالایشگاه هرمز را به افغانستان صادر کرد از طرف دیگر زیرساختهای این پروژه نیز آماده بود تا فراورده های تولیدی به شبکه اصلی متصل شود.

باید گفت با توجه به اخذ لیسانس و هزینه های انجام شده در این پالایشگاه از جمله دراختیار گرفتن زمین مورد نیاز برای احداث این پالایشگاه بیش از ۱۵۰ میلیون دلار هزینه شده است که با انجام این کار عملا این هزینه اسراف شده است، در ثانی علت جابجایی طرحی که سالها برروی آن کارشناسی شده است، نیز نامشخص و قطعا گذر زمان علت آن را روشن خواهد کرد.

با اجرای این طرح ۴٫۲ میلیارد یورویی قرار بود تولید بنزین و گازوئیل کشور به ترتیب ۱۵ و ۳۲ میلیون لیتر افزوده شود، علاوه بر این ال.پی.جی، پروپیلن، سوخت جت و گوگرد  از دیگر محصولات پالایشگاه هرمز بود که با انتقال این پالایشگاه به منطقه جاسک تنها خروجی این پالایشگاه نفت کوره است که عملا می توان گفت تمام تخفیف ها و تسهیلات صورت گرفته برای پالایشگاه بهمن گنو تنها به منظور خام فروشی بوده است.

منبع: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13950422000476

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

Comments are closed.

رفتن به نوار ابزار